Car rental for employees' business trips : survey in Turku region
Huskic, Aida (2010)
Huskic, Aida
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005078277
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005078277
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on Turun Avis-autovuokraamo. Opinnäytetyön tavoitteena on survey -tutkimuksella kerätä tietoa Turun alueen yritysten tietoudesta, käyttäytymisestä ja asenteista autonvuokrausta koskien. Alue, johon kysely on lähetetty käsittää Turun ja sen lähikaupungit. Uusien kontaktien ja yritysasiakkaiden saaminen Avis-autovuokraamolle ovat myös tärkeitä tavoitteita opinnäytetyölle. Tutkimuksen kysymysten huomio keskittyy pääsääntöisesti työntekijöiden liikematkoihin.
Tutkimus on laadittu Webropol –ohjelmalla ja se on lähetetty 100:lle yritykselle, joiden yhteystiedot on haettu Fonecta Finder –sivustolta. Opinnäytetyön toimeksiantaja sekä ohjaaja ovat molemmat hyväksyneet tutkimuksen ennen sen lähettämistä yrityksille. 34 yritystä on vastannut tutkimukseen ja kymmenen niistä on jättänyt yhteystietonsa Avisille yhteydenottoa varten. Tutkimuksen vastauksia käsiteltiin pääasiassa tilastollisin menetelmin ja purkamalla vastaukset kirjalliseen muotoon.
Tärkeimmät tulokset jotka tutkimuksen avulla on saatu selville ovat, että yrityksillä on selvä ja positiivinen yleiskuva autonvuokrauksesta. Monet yritykset ovat sitä mieltä että autonvuokraus on tarpeellinen toimiala. On myös firmoja jotka eivät erilaisista syistä johtuen käytä autonvuokrauspalveluja.
Olennaisimmat syyt mikseivät yritykset käytä autonvuokrausta, mutta silti maksavat työntekijöille kilometrikorvausta työmatkoista, ovat että kilometrikorvausten maksaminen on firmoille kaikista helpointa. Lisäksi kävi ilmi että tärkein tiedonlähde firmoille heidän halutessaan kerätä tietoa autonvuokrauksesta on internet tai suora kontakti autovuokraamoihin.
Tulosten perusteella business-to-business -markkinoinnin parantamiseksi Avisille on suositeltavaa panostaa internet -sivuihinsa. Sivustojen jatkuva pitäminen ajan tasalla on hyvin tärkeää ja lisää firman uskottavuutta. Oman ”yrityksille –osion” luominen internet-sivustolle, selvästi esille ja mutkattomasti löydettäväksi, olisi suositeltavaa.
Tutkimus on laadittu Webropol –ohjelmalla ja se on lähetetty 100:lle yritykselle, joiden yhteystiedot on haettu Fonecta Finder –sivustolta. Opinnäytetyön toimeksiantaja sekä ohjaaja ovat molemmat hyväksyneet tutkimuksen ennen sen lähettämistä yrityksille. 34 yritystä on vastannut tutkimukseen ja kymmenen niistä on jättänyt yhteystietonsa Avisille yhteydenottoa varten. Tutkimuksen vastauksia käsiteltiin pääasiassa tilastollisin menetelmin ja purkamalla vastaukset kirjalliseen muotoon.
Tärkeimmät tulokset jotka tutkimuksen avulla on saatu selville ovat, että yrityksillä on selvä ja positiivinen yleiskuva autonvuokrauksesta. Monet yritykset ovat sitä mieltä että autonvuokraus on tarpeellinen toimiala. On myös firmoja jotka eivät erilaisista syistä johtuen käytä autonvuokrauspalveluja.
Olennaisimmat syyt mikseivät yritykset käytä autonvuokrausta, mutta silti maksavat työntekijöille kilometrikorvausta työmatkoista, ovat että kilometrikorvausten maksaminen on firmoille kaikista helpointa. Lisäksi kävi ilmi että tärkein tiedonlähde firmoille heidän halutessaan kerätä tietoa autonvuokrauksesta on internet tai suora kontakti autovuokraamoihin.
Tulosten perusteella business-to-business -markkinoinnin parantamiseksi Avisille on suositeltavaa panostaa internet -sivuihinsa. Sivustojen jatkuva pitäminen ajan tasalla on hyvin tärkeää ja lisää firman uskottavuutta. Oman ”yrityksille –osion” luominen internet-sivustolle, selvästi esille ja mutkattomasti löydettäväksi, olisi suositeltavaa.