AAC-menetelmien käyttö päivähoidossa : Käytön merkitys lapsen kehitykseen
Kemppainen, Hannamari (2008)
Kemppainen, Hannamari
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812184516
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812184516
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus: Opinnäytetyöni tavoitteena on selvittää AAC – menetelmien käyttöä Kemin päivähoidossa, etenkin sellaisissa päivähoitoryhmissä, joissa on AAC – menetelmiä käyttävä lapsi, sekä löytää teoriaosuuden kautta käytön vaikutuksia lapsen kehitykselle.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely: Opinnäytetyöni teoreettisessa osassa perehdyn lapsen sosiaaliseen, kielelliseen ja tunne-elämän kehitykseen. Lisäksi opinnäytetyöni teoreettisessa osassa perehdyn tarkemmin AAC – menetelmiin.
Metodologinen esittely: Opinnäytetyöni on luonteeltaan kvalitatiivinen tutkimus. Kohderyhmänä on päivähoidon henkilökunta. Lisäksi opinnäytetyön kartoitusta tukee käytännön havainnointi päivähoitoryhmässä sekä taustatiedon kerääminen Kemin tulkkikeskuksesta ja kiertävältä erityislastentarhanopettajalta. Opinnäytetyön kartoituksen analyysimenetelmänä olen käyttänyt sisällön analyysia.
Keskeiset tutkimustulokset: Yleisimmät käytössä olevat AAC – menetelmät ovat tukiviittomat ja erilaiset kuvat, kuten esimerkiksi pcs – kuvat. AAC – menetelmät ovat yleisimmin käytössä perushoitotilanteissa, päivän strukturoimisessa ja ohjaustilanteissa. AAC – menetelmien käyttöä edistäisi henkilökunnalle järjestettävä koulutus AAC – menetelmistä.
Johtopäätökset: Koulutustarve AAC – menetelmiin on Kemin alueella hyvin ilmeinen, sillä kyseiset menetelmät koetaan hyödyllisiksi jokaisessa lapsiryhmässä. Lisäkoulutuksen ja tieto-taidon avulla käyttö olisi myös monipuolisempaa ja runsaampaa.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely: Opinnäytetyöni teoreettisessa osassa perehdyn lapsen sosiaaliseen, kielelliseen ja tunne-elämän kehitykseen. Lisäksi opinnäytetyöni teoreettisessa osassa perehdyn tarkemmin AAC – menetelmiin.
Metodologinen esittely: Opinnäytetyöni on luonteeltaan kvalitatiivinen tutkimus. Kohderyhmänä on päivähoidon henkilökunta. Lisäksi opinnäytetyön kartoitusta tukee käytännön havainnointi päivähoitoryhmässä sekä taustatiedon kerääminen Kemin tulkkikeskuksesta ja kiertävältä erityislastentarhanopettajalta. Opinnäytetyön kartoituksen analyysimenetelmänä olen käyttänyt sisällön analyysia.
Keskeiset tutkimustulokset: Yleisimmät käytössä olevat AAC – menetelmät ovat tukiviittomat ja erilaiset kuvat, kuten esimerkiksi pcs – kuvat. AAC – menetelmät ovat yleisimmin käytössä perushoitotilanteissa, päivän strukturoimisessa ja ohjaustilanteissa. AAC – menetelmien käyttöä edistäisi henkilökunnalle järjestettävä koulutus AAC – menetelmistä.
Johtopäätökset: Koulutustarve AAC – menetelmiin on Kemin alueella hyvin ilmeinen, sillä kyseiset menetelmät koetaan hyödyllisiksi jokaisessa lapsiryhmässä. Lisäkoulutuksen ja tieto-taidon avulla käyttö olisi myös monipuolisempaa ja runsaampaa.