TAKKALUUKKUKONSEPTI PALLON MUOTOISEEN TAKKAAN
Paatero, Mesimarja (2009)
Paatero, Mesimarja
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005149307
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005149307
Tiivistelmä
Tuotemuotoilun opinnäytetyönä suunniteltiin keksijä Mauno Kososen pallon muotoiseen takkaan yksi toimiva, hyvin muotoiltu ja perusteltu ehdotus takkaluukuksi. Työ
käsittää takkaluukun kehyksen, vetimen, lasin kehyksen, ilmansäätömekaniikan, avausmekanismin ja tuhkaluukun sekä sen vetimen konseptuaalisen suunnittelun. Takkaluukkuja
on tutkittu sekä muotoilullisesta että teknisestä näkökulmasta, tutustuttu niiden malleihin ja kerätty tietoa eri ratkaisuista, havainnoimalla ja dokumentoimalla
(muun muassa valokuvaamalla) jo olemassa olevia, sekä etsimällä tietoa Internetistä.
Lähtökohtana työlle oli pallotakan prototyypin aiempi luukku. Se ei sopinut tyylillisesti eikä mitoiltaan pallotakkaan. Muotoilu haluttiin tuoda ajan hermolle, yksinkertaistaa
ja räätälöidä. Takkaluukkukokonaisuus sopii visuaalisesti, ergonomisesti ja käytettävyydeltään paremmin pallotakkaan kuin aiempi luukku, ja muodostaa harmonisen,
modernin ja kiinnostavan kokonaisuuden yhdessä pallotakan kanssa. Prosessin aikana on keskitytty takkaluukkuun ja sen vaatimiin funktionaalisiin, muotoilullisiin ja
visuaalisiin ratkaisuihin. Tuhkaluukku on suunniteltu osana tuoteperhettä, täydentämään kokonaisuuden. Projektin aikana on löydetty vastaus tutkimuskysymykseen
”Millainen on pallotakkaan sopivin takkaluukku?”
Pallotakkaan sopiva luukku on sen muotoa mukaileva, käytännöllinen ja tyyliltään yhtenäinen,
moderni. Takkaluukussa on käytettävä kovaa kuumuutta ja sen mukanaan tuomaa rasitetta kestäviä materiaaleja. Valurauta on perinteinen, hyvä ja hyvin muokattavissa oleva materiaali, jonka saa muotoilun ansiosta näyttämään uudelta ja kiinnostavalta. Lopputuloksena tuotettu takkaluukkuehdotus täyttää kaikki sille asetut kriteerit vaikka muutamien teknisten ratkaisujen puolesta jatkokehittämistä vielä on.
Konsepti saadaan opinnäytetyön ajan puitteissa valmiiksi, seuraavaksi on prototyypin ja tuotteistamisen vuoro.
käsittää takkaluukun kehyksen, vetimen, lasin kehyksen, ilmansäätömekaniikan, avausmekanismin ja tuhkaluukun sekä sen vetimen konseptuaalisen suunnittelun. Takkaluukkuja
on tutkittu sekä muotoilullisesta että teknisestä näkökulmasta, tutustuttu niiden malleihin ja kerätty tietoa eri ratkaisuista, havainnoimalla ja dokumentoimalla
(muun muassa valokuvaamalla) jo olemassa olevia, sekä etsimällä tietoa Internetistä.
Lähtökohtana työlle oli pallotakan prototyypin aiempi luukku. Se ei sopinut tyylillisesti eikä mitoiltaan pallotakkaan. Muotoilu haluttiin tuoda ajan hermolle, yksinkertaistaa
ja räätälöidä. Takkaluukkukokonaisuus sopii visuaalisesti, ergonomisesti ja käytettävyydeltään paremmin pallotakkaan kuin aiempi luukku, ja muodostaa harmonisen,
modernin ja kiinnostavan kokonaisuuden yhdessä pallotakan kanssa. Prosessin aikana on keskitytty takkaluukkuun ja sen vaatimiin funktionaalisiin, muotoilullisiin ja
visuaalisiin ratkaisuihin. Tuhkaluukku on suunniteltu osana tuoteperhettä, täydentämään kokonaisuuden. Projektin aikana on löydetty vastaus tutkimuskysymykseen
”Millainen on pallotakkaan sopivin takkaluukku?”
Pallotakkaan sopiva luukku on sen muotoa mukaileva, käytännöllinen ja tyyliltään yhtenäinen,
moderni. Takkaluukussa on käytettävä kovaa kuumuutta ja sen mukanaan tuomaa rasitetta kestäviä materiaaleja. Valurauta on perinteinen, hyvä ja hyvin muokattavissa oleva materiaali, jonka saa muotoilun ansiosta näyttämään uudelta ja kiinnostavalta. Lopputuloksena tuotettu takkaluukkuehdotus täyttää kaikki sille asetut kriteerit vaikka muutamien teknisten ratkaisujen puolesta jatkokehittämistä vielä on.
Konsepti saadaan opinnäytetyön ajan puitteissa valmiiksi, seuraavaksi on prototyypin ja tuotteistamisen vuoro.