The motivational effect of a career path model in a specialist organisation : Case: Capgemini Finland
Palmén, Laura (2008)
Palmén, Laura
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812184512
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812184512
Tiivistelmä
Henkilöstö on yksi yrityksen tärkeimmistä varoista, ja sen tärkeys on erityisen korostunut tieto-työssä. Eteenkin yrityksissä, joissa myydään palveluna työntekijöiden tietotaitoa, on tärkeää, että työntekijät ovat motivoituneita ja sitoutuneita sekä organisaatioon, mutta myös jatkuvaan oppimiseen, itsensä kehittämiseen sekä suorituskyvyn parantamiseen.
Tämä tutkimus kartoittaa valmiin urapolkumallin motivoivaa vaikutusta työntekijöihin tieto-tekniikan palveluyrityksessä. Tavoitteena on kehittää julkaistua urapolkumallia sekä tutkia, li-sääkö urapolkumalli henkilöstön motivaatiota kehittää työtaitoja ja lisääkö se sitoutumista yri-tyksen toimintaan. Tutkimuskysymykset on muotoiltu seuraavasti: Lisääkö ennaltamääritelty urapolkumalli asiantuntijan motivaatiota kehittyä työssään? Selventääkö ”Profession Guide” organisaation kehitystavoitteita? Lisääkö ennaltamääritelty urapolkumalli sitoutumista yrityksen toimintaan?
Tutkimuksen teoriaosuudessa kartoitetaan urakehitystä ja siihen liittyviä teorioita sekä motivaa-tioteorioita kirjallisuuden pohjalta. Lisäksi teoriaosuudessa määritellään tietointensiivinen pal-veluyritys erityispiirteineen.
Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin kyselytutkimuksena. Tulosten arvioinnissa käytettiin sekä kvantitatiivisia, että kvalitatiivisia menetelmiä. Kysely toteutettiin viikon 14. – 21. marras-kuuta 2008 aikana Internet-pohjaisena lomakkeena, ja linkki lomakkeeseen toimitettiin vastaa-jille sähköpostitse.
Kyselyn tulokset osoittivat, että yrityksen työntekijät ovat hyvin motivoituneita työnsä suhteen sekä kehittämään taitojaan. Kyselyn tulosten perusteella näyttää siltä, että valmis urapolkumalli motivoi työntekijöitä kehittämään työtaitojaan ja lisää sitoutumista. Tutkimuksen kohteena ollut urapolkumalli sai tutkimuksessa hyvän vastaanoton, eikä sitä juurikaan kritisoitu tai siinä nähty puutteita. Mallin työstämisestä käytännössä on vielä vähän kokemuksia, joten tulevaisuus näyttää, mitkä sen vaikutukset ovat pidemmällä aikavälillä. Tällä hetkellä se tutkimukseen pe-rustuen täyttää hyvin paikkansa motivoivana, sitouttavana ja yrityksen henkilöstön kehitysta-voitteita kommunikoivana välineenä.
Tämä tutkimus kartoittaa valmiin urapolkumallin motivoivaa vaikutusta työntekijöihin tieto-tekniikan palveluyrityksessä. Tavoitteena on kehittää julkaistua urapolkumallia sekä tutkia, li-sääkö urapolkumalli henkilöstön motivaatiota kehittää työtaitoja ja lisääkö se sitoutumista yri-tyksen toimintaan. Tutkimuskysymykset on muotoiltu seuraavasti: Lisääkö ennaltamääritelty urapolkumalli asiantuntijan motivaatiota kehittyä työssään? Selventääkö ”Profession Guide” organisaation kehitystavoitteita? Lisääkö ennaltamääritelty urapolkumalli sitoutumista yrityksen toimintaan?
Tutkimuksen teoriaosuudessa kartoitetaan urakehitystä ja siihen liittyviä teorioita sekä motivaa-tioteorioita kirjallisuuden pohjalta. Lisäksi teoriaosuudessa määritellään tietointensiivinen pal-veluyritys erityispiirteineen.
Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin kyselytutkimuksena. Tulosten arvioinnissa käytettiin sekä kvantitatiivisia, että kvalitatiivisia menetelmiä. Kysely toteutettiin viikon 14. – 21. marras-kuuta 2008 aikana Internet-pohjaisena lomakkeena, ja linkki lomakkeeseen toimitettiin vastaa-jille sähköpostitse.
Kyselyn tulokset osoittivat, että yrityksen työntekijät ovat hyvin motivoituneita työnsä suhteen sekä kehittämään taitojaan. Kyselyn tulosten perusteella näyttää siltä, että valmis urapolkumalli motivoi työntekijöitä kehittämään työtaitojaan ja lisää sitoutumista. Tutkimuksen kohteena ollut urapolkumalli sai tutkimuksessa hyvän vastaanoton, eikä sitä juurikaan kritisoitu tai siinä nähty puutteita. Mallin työstämisestä käytännössä on vielä vähän kokemuksia, joten tulevaisuus näyttää, mitkä sen vaikutukset ovat pidemmällä aikavälillä. Tällä hetkellä se tutkimukseen pe-rustuen täyttää hyvin paikkansa motivoivana, sitouttavana ja yrityksen henkilöstön kehitysta-voitteita kommunikoivana välineenä.