Kuluttajakäyttäytymisen muutos digitalisaation myötä
Raukola, Suvi (2018)
Raukola, Suvi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804024018
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804024018
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu toimeksiantona Cubus Forumille syksyn 2017 ja kevään 2018 aikana. Tutkimuksen pääongelmana oli se, miten digitalisaation myötä muuttunut ku-luttajakäyttäytyminen näkyy B2C-yrityksessä. Kyselyllä tutkittiin mitkä tekijät ovat saaneet kuluttajan valitsemaan verkkokaupan kivijalkaliikkeen sijasta ja ovatko kuluttajat alkaneet suosimaan verkkokauppoja enemmän kuin kivijalkaliikkeitä. Haluttiin myös selvittää, onko Cubus Forumissa mahdollisuutta lisämyydä verkkokauppatilausta noutavalle asiakkaalle.
Kuluttajakäyttäytyminen on laaja käsite, jota tutkittaessa tarkastellaan milloin, mitä ja miksi kuluttaja ostaa. Miksi kysymykseen on vaikeampi saada yksiselitteistä vastausta, sillä siihen vaikuttavat muun muassa jokaisen kuluttajan psykologiset tekijät. Digitalisaatio tarkoittaa digitaalisten tietotekniikoiden lisääntymistä yrityksien, että kuluttajien arkielämässä. Digitali-saation katsotaan alkaneen silloin, kun ensimmäiset kotitietokoneet otettiin käyttöön eikä digitalisaation kehitykselle ole sen jälkeen näkynyt loppua. Erilaiset mobiili- ja tietokonelait-teet sekä niiden järjestelmät kehittyvät vuosi vuodelta entistä tehokkaammiksi.
Teoriaosuus käsittelee ensin kuluttajakäyttäytymistä sisältäen ostoprosessin sekä kuluttaja-käyttäytymiseen vaikuttavat tekijät. Tämän jälkeen käsitellään digitalisaatiota yrityksien ja kuluttajien näkökulmista sekä avataan käsite verkkokauppa.
Tutkimusosio toteutettiin käyttäen kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Kysely teetettiin niillä Cubus Forumin asiakkailla, jotka tulivat noutamaan verkkokauppatilaustaan. Kyselyyn vastasi yhteensä 50 kuluttajaa. Kysely teetettiin valitulle joukolle.
Kuluttajakäyttäytyminen on laaja käsite, jota tutkittaessa tarkastellaan milloin, mitä ja miksi kuluttaja ostaa. Miksi kysymykseen on vaikeampi saada yksiselitteistä vastausta, sillä siihen vaikuttavat muun muassa jokaisen kuluttajan psykologiset tekijät. Digitalisaatio tarkoittaa digitaalisten tietotekniikoiden lisääntymistä yrityksien, että kuluttajien arkielämässä. Digitali-saation katsotaan alkaneen silloin, kun ensimmäiset kotitietokoneet otettiin käyttöön eikä digitalisaation kehitykselle ole sen jälkeen näkynyt loppua. Erilaiset mobiili- ja tietokonelait-teet sekä niiden järjestelmät kehittyvät vuosi vuodelta entistä tehokkaammiksi.
Teoriaosuus käsittelee ensin kuluttajakäyttäytymistä sisältäen ostoprosessin sekä kuluttaja-käyttäytymiseen vaikuttavat tekijät. Tämän jälkeen käsitellään digitalisaatiota yrityksien ja kuluttajien näkökulmista sekä avataan käsite verkkokauppa.
Tutkimusosio toteutettiin käyttäen kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Kysely teetettiin niillä Cubus Forumin asiakkailla, jotka tulivat noutamaan verkkokauppatilaustaan. Kyselyyn vastasi yhteensä 50 kuluttajaa. Kysely teetettiin valitulle joukolle.