Finanssialan Yritys X:n kahden toimipisteen henkilöstön motivoiminen muutostilanteessa
Rekko, Susanna (2018)
Rekko, Susanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803283937
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803283937
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia erään Uudellamaalla sijaitsevan finanssialan yrityksen kahden eri toimipisteen henkilöstön motivointia muutostilanteessa.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia mikä motivoi yrityksen konttoreiden A ja B henkilöstöä muutoksen aikana.
Tavoitteena oli saada selville mitkä ovat ne asiat jotka henkilöstö kokee eniten motivoivammaksi tekijöiksi muutosprosessin aikana. Samalla tutkin keinoja miten motivoinnin tekijöitä voidaan käyttää osana onnistuneempaa muutoksen läpivientiä.
Opinnäytetyössä on käytetty tietoperustana kirjallisuutta joka käsittelee pääasiassa muutosjohtamista, henkilöstön motivointia sekä henkilöstön palkitsemiskeinoja. Tietoperustaa käsiteltiin enimmäkseen kotimaisten lähteiden kuten kirjojen, artikkeleiden ja sähköisten lähteiden pohjalta. Muutosjohtamisessa perehdyttiin enemmän muutoksen johtamisen vaiheisiin. Henkilöstön motivointi osiossa perehdyttiin motivoinnin peruskäsitteisiin, palkitsemismalleihin sekä –tapoihin.
Tutkimuksen käytännön toteutus suoritettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Lisäksi teema-haastattelin konttoreiden A ja B esimiehiä. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeilla, jotka lähetettiin sähköisesti molempien konttoreiden henkilöstölle.
Vastausprosentti oli 76 %. Tutkimuksessa tuli ilmi, että suurimpana motivoivana tekijänä koettiin itsensä kehittämismahdollisuudet. Teemahaastatteluissa esimiehet kertoivat henkilöstön mahdollisuudesta osallistua muutosprosessiin. Tutkimuksen mukaan kuitenkin henkilöstö kokee ettei heitä oteta tarpeeksi mukaan muutokseen. Tutkimuksessa vastanneet kokivat etteivät saaneet tarpeeksi tietoa muutoksesta muutosprosessin aikana. Näiden havaintojen perusteella yrityksen tulisi parantaa muutosviestintää sekä korostaa henkilöstön mahdollisuutta vaikuttaa muutosprosessiin.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia mikä motivoi yrityksen konttoreiden A ja B henkilöstöä muutoksen aikana.
Tavoitteena oli saada selville mitkä ovat ne asiat jotka henkilöstö kokee eniten motivoivammaksi tekijöiksi muutosprosessin aikana. Samalla tutkin keinoja miten motivoinnin tekijöitä voidaan käyttää osana onnistuneempaa muutoksen läpivientiä.
Opinnäytetyössä on käytetty tietoperustana kirjallisuutta joka käsittelee pääasiassa muutosjohtamista, henkilöstön motivointia sekä henkilöstön palkitsemiskeinoja. Tietoperustaa käsiteltiin enimmäkseen kotimaisten lähteiden kuten kirjojen, artikkeleiden ja sähköisten lähteiden pohjalta. Muutosjohtamisessa perehdyttiin enemmän muutoksen johtamisen vaiheisiin. Henkilöstön motivointi osiossa perehdyttiin motivoinnin peruskäsitteisiin, palkitsemismalleihin sekä –tapoihin.
Tutkimuksen käytännön toteutus suoritettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Lisäksi teema-haastattelin konttoreiden A ja B esimiehiä. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeilla, jotka lähetettiin sähköisesti molempien konttoreiden henkilöstölle.
Vastausprosentti oli 76 %. Tutkimuksessa tuli ilmi, että suurimpana motivoivana tekijänä koettiin itsensä kehittämismahdollisuudet. Teemahaastatteluissa esimiehet kertoivat henkilöstön mahdollisuudesta osallistua muutosprosessiin. Tutkimuksen mukaan kuitenkin henkilöstö kokee ettei heitä oteta tarpeeksi mukaan muutokseen. Tutkimuksessa vastanneet kokivat etteivät saaneet tarpeeksi tietoa muutoksesta muutosprosessin aikana. Näiden havaintojen perusteella yrityksen tulisi parantaa muutosviestintää sekä korostaa henkilöstön mahdollisuutta vaikuttaa muutosprosessiin.