Sovittelun ohjaajan rooli tuki- ja jatkopalveluihin ohjaamisessa
Albrecht, Riina (2017)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Albrecht, Riina
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803273875
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803273875
Tiivistelmä
Tässä työssä on selvitetty rikos- ja riita-asioiden sovittelussa työskentelevien sovittelun ohjaajien roolia asiakkaan tuki- ja jatkopalveluihin ohjaamisessa. Sovittelun taustaideologina on restoratiivinen oikeus ja dialoginen asiakaslähtöinen työote. Nämä perustuvat osapuolten tukemiseen pystyä itse vaikuttamaan omassa asiassaan, ja samalla huomiota kiinnitetään myös siihen, miten osapuolet selviytyvät tulevaisuudessa.
Tämän työn tarkoitus on ollut tuoda esille sovittelun ohjaajan työtä tehden siitä näkyväksi asiakkaiden ohjaamista tuki- ja jatkopalveluihin. Sovittelun ohjaajan työ on pitkälle asiakaspalvelua ja sovittelijoiden kanssa tehtävää vuorovaikutustyötä. Hyvinvointi ja ihmisten tukeminen heidän tilanteessaan ja kriisissään on tärkeä osa sitä. Tämän opinnäytetyön tuloksia hyödynnetään tarpeellisilta osin Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tekemän sovittelupalvelun 5-vuotiskehittämistyössä. Opinnäytetyön alue on rajattu tarkoituksella asiakkaan ohjaamiseen tuki- ja jatkopalvelujen piiriin ja sovittelupalvelun perusajatukseen palveluihin ohjauksessa.
Tutkimuksessa on pyritty selvittämään sovittelun ohjaajan työssä palveluihin ohjaamisen nykytilannetta, minkälaisia sidoksia palveluihin ohjaamisessa mahdollisesti on sekä minkälaisia käytäntöjä ja menetelmiä on syntynyt sovittelun ohjaajan työssä asiakkaan ohjaamisessa erilaisiin palveluihin. Vastauksia on haettu teemahaastattelemalla sovittelun ohjaajia eri puolilla Suomea yksilö-, pari- ja ryhmähaastatteluissa. Haastatteluista on nostettu ja eritelty tutkimuskysymyksien teemoihin liittyvät asiakokonaisuudet sisällönanalyysimenetelmällä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kaikki haastatteluun osallistuneet sovittelun ohjaajat tekevät asiakkaan ohjaamista tuki- ja jatkopalveluihin. Palveluihin ohjaamista tehdään enemmän erityispiirteitä sisältävissä sovitteluissa. Lakisääteisen palvelun tuottaminen kunnan ja eri järjestöjen toimesta ei tuo näkyviä sidoksia eikä sillä ole vaikutusta asiakkaan palveluihin ohjaamisessa. Sovittelun ohjaajilla on paljon menetelmäosaamista, työmenetelmiä ja työotteita, joita käytetään tilanteen mukaan kunnioittaen asiakkaan itsemääräämisoikeutta
Tämän työn tarkoitus on ollut tuoda esille sovittelun ohjaajan työtä tehden siitä näkyväksi asiakkaiden ohjaamista tuki- ja jatkopalveluihin. Sovittelun ohjaajan työ on pitkälle asiakaspalvelua ja sovittelijoiden kanssa tehtävää vuorovaikutustyötä. Hyvinvointi ja ihmisten tukeminen heidän tilanteessaan ja kriisissään on tärkeä osa sitä. Tämän opinnäytetyön tuloksia hyödynnetään tarpeellisilta osin Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tekemän sovittelupalvelun 5-vuotiskehittämistyössä. Opinnäytetyön alue on rajattu tarkoituksella asiakkaan ohjaamiseen tuki- ja jatkopalvelujen piiriin ja sovittelupalvelun perusajatukseen palveluihin ohjauksessa.
Tutkimuksessa on pyritty selvittämään sovittelun ohjaajan työssä palveluihin ohjaamisen nykytilannetta, minkälaisia sidoksia palveluihin ohjaamisessa mahdollisesti on sekä minkälaisia käytäntöjä ja menetelmiä on syntynyt sovittelun ohjaajan työssä asiakkaan ohjaamisessa erilaisiin palveluihin. Vastauksia on haettu teemahaastattelemalla sovittelun ohjaajia eri puolilla Suomea yksilö-, pari- ja ryhmähaastatteluissa. Haastatteluista on nostettu ja eritelty tutkimuskysymyksien teemoihin liittyvät asiakokonaisuudet sisällönanalyysimenetelmällä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kaikki haastatteluun osallistuneet sovittelun ohjaajat tekevät asiakkaan ohjaamista tuki- ja jatkopalveluihin. Palveluihin ohjaamista tehdään enemmän erityispiirteitä sisältävissä sovitteluissa. Lakisääteisen palvelun tuottaminen kunnan ja eri järjestöjen toimesta ei tuo näkyviä sidoksia eikä sillä ole vaikutusta asiakkaan palveluihin ohjaamisessa. Sovittelun ohjaajilla on paljon menetelmäosaamista, työmenetelmiä ja työotteita, joita käytetään tilanteen mukaan kunnioittaen asiakkaan itsemääräämisoikeutta