Hupi-hankkeen tarjoama koulun perheohjaus asiakkaiden kokemana
Truhponen, Janni; Saarinen, Sanna-Mari (2018)
Truhponen, Janni
Saarinen, Sanna-Mari
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803193489
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803193489
Tiivistelmä
Saarinen, Sanna-Mari & Truhponen, Janni. Hupi-hankkeen tarjoama koulun perheohjaus asiakkaiden kokemana. Diak Etelä, Helsinki, kevät 2018, 40.s., 1 Liite. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuori-sotyöntekijän virkakelpoisuus.
Tämä opinnäytetyö käsittelee Riihimäellä toteutuneen Huolenpitoa-hankkeen (Hupi-hanke) tarjoaman koulun perheohjauksen asiakaskokemuksia. Hupi-hanke oli koulutuksellista tasa-arvoa edistävä hanke, jonka tavoitteena oli luoda ja jalkauttaa Riihimäen kouluihin toimintamalleja, jotka voisivat auttaa muun muassa ennaltaehkäisemään koulujen välisiä eroavaisuuksia oppimistuloksissa, kehittämän turvallisempaa lähikoulua, kehittämään oppilaiden sosiaalisia taitoja sekä aktivoimaan oppilaita harrastamaan.
Koulun perheohjaus oli Hupi-hankkeen toimintamalleista vain yksi osa, mutta tärkeä sellainen. Palvelun tavoitteena oli antaa mahdollisimman nopeasti ja varhaisessa vaiheessa tukea, kun lapsen tai nuoren arjessa on huolenaiheita, joihin perheen omat keinot ja voimavarat eivät tunnu riittävän. Koulun perheohjaus saattoi olla vanhemmuuden tukemista, apua lapsen koulumotivaation löytämiseen tai tukea koulutaipaleen aloittamiseen.
Opinnäytetyö tehtiin haastattelemalla kolmea palvelua saanutta asiakasperhet-tä. Annettu apu oli räätälöity jokaiselle perheelle heidän omien toiveidensa ja tarpeidensa mukaan. Haastatellut asiakasperheet olivat kokeneet palvelun myönteisenä ja kertoivat, että he olivat saaneet tarvitsemansa avun.
Vähäisestä otannasta huolimatta voimme todeta, että koulun perheohjaus koettiin suurimmaksi osin positiivisena palveluna. Se nähtiin hyvänä matalan kynnyksen palveluna ja sille toivottiin jatkoa pysyvänä toimintamuotona perheiden tukemiseen.
Tämä opinnäytetyö käsittelee Riihimäellä toteutuneen Huolenpitoa-hankkeen (Hupi-hanke) tarjoaman koulun perheohjauksen asiakaskokemuksia. Hupi-hanke oli koulutuksellista tasa-arvoa edistävä hanke, jonka tavoitteena oli luoda ja jalkauttaa Riihimäen kouluihin toimintamalleja, jotka voisivat auttaa muun muassa ennaltaehkäisemään koulujen välisiä eroavaisuuksia oppimistuloksissa, kehittämän turvallisempaa lähikoulua, kehittämään oppilaiden sosiaalisia taitoja sekä aktivoimaan oppilaita harrastamaan.
Koulun perheohjaus oli Hupi-hankkeen toimintamalleista vain yksi osa, mutta tärkeä sellainen. Palvelun tavoitteena oli antaa mahdollisimman nopeasti ja varhaisessa vaiheessa tukea, kun lapsen tai nuoren arjessa on huolenaiheita, joihin perheen omat keinot ja voimavarat eivät tunnu riittävän. Koulun perheohjaus saattoi olla vanhemmuuden tukemista, apua lapsen koulumotivaation löytämiseen tai tukea koulutaipaleen aloittamiseen.
Opinnäytetyö tehtiin haastattelemalla kolmea palvelua saanutta asiakasperhet-tä. Annettu apu oli räätälöity jokaiselle perheelle heidän omien toiveidensa ja tarpeidensa mukaan. Haastatellut asiakasperheet olivat kokeneet palvelun myönteisenä ja kertoivat, että he olivat saaneet tarvitsemansa avun.
Vähäisestä otannasta huolimatta voimme todeta, että koulun perheohjaus koettiin suurimmaksi osin positiivisena palveluna. Se nähtiin hyvänä matalan kynnyksen palveluna ja sille toivottiin jatkoa pysyvänä toimintamuotona perheiden tukemiseen.