Manlig manlighet : en bildanalytisk studie ur genusperspektiv
Brådd, Johanna (2010)
Brådd, Johanna
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005149281
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005149281
Tiivistelmä
Ämnet i denna studie är maskulin representation i finländsk fotokonst. Syftet med mitt examensarbete är att fördjupa mina kunskaper i bildanalys samt att förstå andra fotografers uttrycksätt. Målet med studien är att omvandla Panofskys bildanalytiska teori till en praktisk användbar metod. Utgångspunkten för bildanalysen är Panofskys trestegsmodell som omvandlats och fokuserar på representation av maskulinitet i finländsk fotokonst. Genom att analysera Magnus Scharmanoffs verk ”Iakttagaren 3” Kari Soinios verk ”Sankarin koti # 1” och mitt egna verk ”Kaj, Lillby” tar jag mig an forskningsfrågan ”hur kan vi analysera verk och manlig representation i fotografiska uttryck”. Frågan utreds genom Panofskys bildanalytiska teori, mansforskning samt tidigare forskning om maskulin representation i konst. I och med att jag analyserar tre verk ger studien endast en inblick i representation av maskulinitet i finländsk fotokonst. Vi skall se bildanalysen i min studie som ett försök till en lämplig metod att ta sig an ett
verk ur genusperpektiv och inte som en omfattande universalmetod som fungerar i alla lägen. The topic of this study is masculine representation in Finnish art photography. The purpose of my thesis is to gain more knowledge in picture analysis and to understand ways of expression of other photographers. The goal of my studies is to modify the theory of Panofsky to a practical method of picture analysis. The three step model of Panofsky is first transformed and then the representation of masculinity in Finnish art photography is brought into focus. By analyzing Magnus Scharmanoffs work ”Iakttagaren 3” Kari Soinios work ”Domestic Hero # 1” and my own work ”Kaj, Lillby” I am trying to answer the guiding research question ”how to analyse expression of works and representation of masculinity in photography. This is investigated through the theory of Panofsky, Men’s studies and earlier research of masculine representation in art. Because I analyze three works of three different Finnish photographers the study can only provide an insight into masculine representation in Finnish art photography. The study is an attempt to an appropriate method to analyze pictures from a gender perspective, but should not to be seen as a universal method of picture analysis in general.
verk ur genusperpektiv och inte som en omfattande universalmetod som fungerar i alla lägen.