Hyvinvointiasema Väentuvan asiakastutkimus
Valsti, Annika (2018)
Valsti, Annika
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803223686
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803223686
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty Kuusankosken Vanhainhuoltoyhdistyksen toimeksiantamana Hyvinvointiasema Väentuvalle, joka on kaikille ikääntyneille tarkoitettu kohtaamispaikka. Työn tavoitteena oli selvittää teema- ja ryhmähaastatteluiden avulla asiakkaiden mielipiteitä Väentuvan toiminnasta ja ohjelmasta sekä heidän syitään käydä Väentuvassa. Haastatteluiden avulla kerätystä aineistosta koottiin konkreettisia kehitysehdotuksia, sekä saatiin tietoa siitä, mitkä asiat lisäävät Väentuvan asiakkaiden hyvinvointia ja tyytyväisyyttä elämään.
Teema- ja ryhmähaastattelut toteutettiin Hyvinvointiasema Väentuvan tiloissa marraskuun 2017 aikana. Teemahaastattelut tehtiin haastattelulomaketta apuna käyttäen ja lomake oli myös ryhmäkeskustelun työvälineenä. Teemahaastatteluun osallistui 22 henkilöä, jotka valikoituivat mukaan tutkimukseen satunnaisesti Väentuvan kävijöistä. Ryhmähaastatteluun osallistui neljä siihen kutsuttua henkilöä. Haastatteluista kerätty aineisto analysoitiin teemoittain. Eri teemoja olivat käyntitiheys, käyntisyyt, kohderyhmä, miten palvelua voitaisiin parantaa, hyvinvointia ja tyytyväisyyttä lisäävät seikat sekä kehitysehdotukset.
Tutkimustulosten mukaan Hyvinvointiasema Väentuvan asiakkaista lähes kaikki käyvät Väentuvassa vähintään kerran viikossa, suurin osa jopa useamman kerran. Yleisimmät syyt käydä Väentuvassa ovat sosiaaliset suhteet, luennoilta saatava tieto sekä kiinalainen voimisteluliikunta qigong. Asiakkaat kokevat Väentuvan olevan avoin paikka kaikille eläkeläisille. Suurin osa haastateltavista on tyytyväinen Väentuvan toimintaan ja ohjelmaan nykyisellään, mutta myös konkreettisia kehitysehdotuksia saatiin. Ne liittyivät pääosin ohjelman sisältöön ja ovat siten helppo käydä läpi, arvioida ja mahdollisesti toteuttaa sellaisenaan. Kehitysehdotuksista huolimatta Väentuvan asiakkaat eivät ole halukkaita tuottamaan sisältöä Väentupaan tai vaikuttamaan viikko-ohjelman sisältöön.
Monet haastateltavista elävät kiireisen eläkeläisen arkea, joka koostuu useista harrastuksista, menoista ja mielenkiinnon kohteista. Silti tutkimusaineiston perusteella voidaan todeta, että Väentupa on saavuttanut paikkansa hyvin eri-ikäisten ja erityyppisten eläkeläisten arjessa. Tämä kertoo siitä, että Väentupa pystyy kilpailemaan asiakkaidensa ajankäytöstä esimerkiksi erilaisten yhdistysten, liikuntaharrastusten, matkailun ja kodinaskareiden kanssa. Aktiivisuudesta huolimatta sosiokulttuurinen innostaminen ei toteudu Väentuvassa, vaan asiakkaat kokevat sen olevan paikka, jonne voi vain tulla nauttimaan valmiista tarjonnasta. Osittain tämä voi johtua siitä, että Väentuvan suosituimmat toiminnot liikunta, sosiaaliset suhteet sekä asiantuntijaluennot tukevat jo valmiiksi ikääntyneen fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia.
Teema- ja ryhmähaastattelut toteutettiin Hyvinvointiasema Väentuvan tiloissa marraskuun 2017 aikana. Teemahaastattelut tehtiin haastattelulomaketta apuna käyttäen ja lomake oli myös ryhmäkeskustelun työvälineenä. Teemahaastatteluun osallistui 22 henkilöä, jotka valikoituivat mukaan tutkimukseen satunnaisesti Väentuvan kävijöistä. Ryhmähaastatteluun osallistui neljä siihen kutsuttua henkilöä. Haastatteluista kerätty aineisto analysoitiin teemoittain. Eri teemoja olivat käyntitiheys, käyntisyyt, kohderyhmä, miten palvelua voitaisiin parantaa, hyvinvointia ja tyytyväisyyttä lisäävät seikat sekä kehitysehdotukset.
Tutkimustulosten mukaan Hyvinvointiasema Väentuvan asiakkaista lähes kaikki käyvät Väentuvassa vähintään kerran viikossa, suurin osa jopa useamman kerran. Yleisimmät syyt käydä Väentuvassa ovat sosiaaliset suhteet, luennoilta saatava tieto sekä kiinalainen voimisteluliikunta qigong. Asiakkaat kokevat Väentuvan olevan avoin paikka kaikille eläkeläisille. Suurin osa haastateltavista on tyytyväinen Väentuvan toimintaan ja ohjelmaan nykyisellään, mutta myös konkreettisia kehitysehdotuksia saatiin. Ne liittyivät pääosin ohjelman sisältöön ja ovat siten helppo käydä läpi, arvioida ja mahdollisesti toteuttaa sellaisenaan. Kehitysehdotuksista huolimatta Väentuvan asiakkaat eivät ole halukkaita tuottamaan sisältöä Väentupaan tai vaikuttamaan viikko-ohjelman sisältöön.
Monet haastateltavista elävät kiireisen eläkeläisen arkea, joka koostuu useista harrastuksista, menoista ja mielenkiinnon kohteista. Silti tutkimusaineiston perusteella voidaan todeta, että Väentupa on saavuttanut paikkansa hyvin eri-ikäisten ja erityyppisten eläkeläisten arjessa. Tämä kertoo siitä, että Väentupa pystyy kilpailemaan asiakkaidensa ajankäytöstä esimerkiksi erilaisten yhdistysten, liikuntaharrastusten, matkailun ja kodinaskareiden kanssa. Aktiivisuudesta huolimatta sosiokulttuurinen innostaminen ei toteudu Väentuvassa, vaan asiakkaat kokevat sen olevan paikka, jonne voi vain tulla nauttimaan valmiista tarjonnasta. Osittain tämä voi johtua siitä, että Väentuvan suosituimmat toiminnot liikunta, sosiaaliset suhteet sekä asiantuntijaluennot tukevat jo valmiiksi ikääntyneen fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia.