Yrityksen palveluvalikoiman ja palveluiden kehittäminen asiakastutkimuksen avulla
Karjalainen, Jenni (2018)
Karjalainen, Jenni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803173471
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803173471
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kaupan alalla toimivan toimeksiantajayrityksen palveluita ja palveluvalikoimaa asiakastutkimuksen ja teoreettisen viitekehyksen avulla. Teoreettinen viitekehys pohjautuu asiakastutkimuksen kolmeen pääosa-alueeseen, joita ovat palveluvalikoima, asiakaskokemus/asiakastyytyväisyys sekä toimeksiantajayrityksen asiakkaiden toimialojen tämänhetkinen tilanne. Kaupan alan ollessa murroksessa, palveluiden tilanteen kehittyessä sekä asiakaskokemuksen noustessa yrityksien huomioon, koki toimeksiantajayritys tarpeen tutkimuksen toteuttamiseen. Yrityksessä on käynnissä strategiatyö, joka isolta osalta vaikutti tutkimuksen tarpeellisuuteen.
Asiakastutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tiedonkeruuseen käytettiin avoimia kysymyksiä. Tutkimus tehtiin toimeksiantajayrityksen nykyisille ja entisille asiakkaille. Tutkimuksella vastaajilta saatiin arvokasta tietoa koskien toimeksiantajayrityksen palveluita ja palveluvalikoimaa.
Tutkimustuloksista selvisi, että vastaajat ovat olleet tyytyväisiä toimeksiantajaan yleisesti. Palveluvalikoimaa pidettiin hyödyllisenä, henkilöstöä ja yrityksen luotettavuutta pidettiin erittäin hyvänä ja asiakaskokemus oli lähes joka vastaajalla positiivinen. Vastauksista pystyi kuitenkin huomaamaan kehityskohtia muun muassa toimeksiantajayrityksen omassa markkinoinnissa sekä palveluiden hinnoittelussa. Markkinointia pidettiin liian vähäisenä ja hinnoittelua liian korkeana. Näiden seikkojen ja teoreettisen viitekehyksen pohjalta toteutettiin toimeksiantajalle kaksi kehitysideaa tulevaisuutta varten.
Toimeksiantajan tulee jatkossa lisätä markkinointiaan ja olla näkyvissä monissa eri markkinointiviestintäkanavissa. Näin sen asiakkaat saavat paremmin tietoa tarjottavista palveluista ja suunnitteilla olevista projekteista. Toimeksiantajan tulee kiinnittää huomiota myös palveluiden hinnoitteluun, sillä nyt sitä pidetään liian korkeana. Sen tulee miettiä uusia hinnoittelustrategioita, jotta asiakkaat saadaan tekemään lisäostoja.
Asiakastutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tiedonkeruuseen käytettiin avoimia kysymyksiä. Tutkimus tehtiin toimeksiantajayrityksen nykyisille ja entisille asiakkaille. Tutkimuksella vastaajilta saatiin arvokasta tietoa koskien toimeksiantajayrityksen palveluita ja palveluvalikoimaa.
Tutkimustuloksista selvisi, että vastaajat ovat olleet tyytyväisiä toimeksiantajaan yleisesti. Palveluvalikoimaa pidettiin hyödyllisenä, henkilöstöä ja yrityksen luotettavuutta pidettiin erittäin hyvänä ja asiakaskokemus oli lähes joka vastaajalla positiivinen. Vastauksista pystyi kuitenkin huomaamaan kehityskohtia muun muassa toimeksiantajayrityksen omassa markkinoinnissa sekä palveluiden hinnoittelussa. Markkinointia pidettiin liian vähäisenä ja hinnoittelua liian korkeana. Näiden seikkojen ja teoreettisen viitekehyksen pohjalta toteutettiin toimeksiantajalle kaksi kehitysideaa tulevaisuutta varten.
Toimeksiantajan tulee jatkossa lisätä markkinointiaan ja olla näkyvissä monissa eri markkinointiviestintäkanavissa. Näin sen asiakkaat saavat paremmin tietoa tarjottavista palveluista ja suunnitteilla olevista projekteista. Toimeksiantajan tulee kiinnittää huomiota myös palveluiden hinnoitteluun, sillä nyt sitä pidetään liian korkeana. Sen tulee miettiä uusia hinnoittelustrategioita, jotta asiakkaat saadaan tekemään lisäostoja.