Hoitopolkujen kehittäminen toisen asteen opiskeluterveydenhuoltoon : opiskelijoiden mielenterveys- ja päihdeongelmat
Sinisalo, Sonja (2018)
Sinisalo, Sonja
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803153410
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803153410
Tiivistelmä
Mielenterveyden häiriöt ovat nykyään nuorten tavallisimpia terveysongelmia ja ne heikentävät opiskelukykyä merkittävästi. Suurin nuoren syrjäytymistä ennustava tekijä on opiskeluista putoaminen. Nuoren mielenterveys- ja päihdeongelmat saattavat muodostua hyvin pitkäkestoisiksi ongelmiksi ja vaikeuttaa työelämään pääsyä sekä yhteiskuntaan sopeutumista. Opiskeluterveydenhuollon kehittämisohjelman 2014-2018 mukaan psyykkisten sairauksien hoitopolkuja on kehitettävä ja niiden toimivuus varmistettava käytännössä. Tuen ja avun tarjoaminen mielenterveysongelmiin ja psykososiaalisiin vaikeuksiin on nostettu kehittämisohjelmassa erittäin tärkeäksi prioriteetiksi. (Marttunen ym. 2013, 10-11; Heilä, Blomgren & Vainiemi 2014; Milén 2014, 3 & 27.)
Tämän kehittämisprojektin tavoitteena oli edistää mielenterveys – ja päihdeongelmista kärsivien opiskelijoiden hoitoonohjausta Kaarinan toisen asteen opiskeluterveydenhuollossa. Tarkoituksena oli kartoittaa tietoa nuorten mielenterveys- ja päihdeongelmista, niiden tunnistamisesta ja hoidosta toisen asteen opiskeluterveydenhuollossa
Kaarinan toisen asteen opiskelijoiden paikallisia mielenterveys- ja päihdeongelmien jatkohoitomahdollisuuksia sekä yhteistyökuvioita selvitettiin haastattelemalla mielenterveys- ja päihdetyön palveluja tarjoavien yksiköiden asiantuntijoita. Haastattelut toteutettiin ryhmähaastatteluina teemahaastattelun menetelmin ja haastatteluaineistot analysoitiin teemoittelemalla värikoodien avulla.
Haastatteluiden tulosten, kirjallisuuskatsauksen, Kaarinan opiskeluterveydenhuollon aiempien käytäntöjen sekä Mielenterveys- ja päihdetyön menetelmät opiskeluterveydenhuollossa – oppaan (Haravuori ym. 2017) pohjalta laadittiin hoitopolut masentuneen, ahdistuneen/ahdistuneisuushäiriöisen sekä päihdeongelmaisen opiskelijan ohjauksen avuksi Kaarinan toisen asteen opiskeluterveydenhuoltoon. Päihteiden osalta tässä kehittämisprojektissa keskityttiin ainoastaan alkoholiin sekä huumeisiin.
Tämän kehittämisprojektin tavoitteena oli edistää mielenterveys – ja päihdeongelmista kärsivien opiskelijoiden hoitoonohjausta Kaarinan toisen asteen opiskeluterveydenhuollossa. Tarkoituksena oli kartoittaa tietoa nuorten mielenterveys- ja päihdeongelmista, niiden tunnistamisesta ja hoidosta toisen asteen opiskeluterveydenhuollossa
Kaarinan toisen asteen opiskelijoiden paikallisia mielenterveys- ja päihdeongelmien jatkohoitomahdollisuuksia sekä yhteistyökuvioita selvitettiin haastattelemalla mielenterveys- ja päihdetyön palveluja tarjoavien yksiköiden asiantuntijoita. Haastattelut toteutettiin ryhmähaastatteluina teemahaastattelun menetelmin ja haastatteluaineistot analysoitiin teemoittelemalla värikoodien avulla.
Haastatteluiden tulosten, kirjallisuuskatsauksen, Kaarinan opiskeluterveydenhuollon aiempien käytäntöjen sekä Mielenterveys- ja päihdetyön menetelmät opiskeluterveydenhuollossa – oppaan (Haravuori ym. 2017) pohjalta laadittiin hoitopolut masentuneen, ahdistuneen/ahdistuneisuushäiriöisen sekä päihdeongelmaisen opiskelijan ohjauksen avuksi Kaarinan toisen asteen opiskeluterveydenhuoltoon. Päihteiden osalta tässä kehittämisprojektissa keskityttiin ainoastaan alkoholiin sekä huumeisiin.