Omakustanneäänitteen tuotanto-opas
Salo, Tuula (2010)
Salo, Tuula
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005068193
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005068193
Tiivistelmä
Omakustanneäänitteen tuotanto-opas on toiminnallinen opinnäytetyö, joka syntyi erään suomalaisen artistin omakustannetuotannon yhteydessä helmikuussa 2010. Ajatus työn tekemisestä ja sen keskeisistä sisällöistä heräsi projektin yhteydessä havaittuani, kuinka vähän yhtenäistä ja selkää tietoa omakustannetuotannosta oli saatavilla. Omien kokemusteni perusteella ohjeistuksen puute aiheuttaa runsaasti ylimääräistä työtä ja hidastaa varsinaista tuotantoprosessia. Tämän työn tarkoituksena on toimia ohjeistuksena muille suomalaisille omakustanneäänitteiden tuottajille.
Musiikkialan rakennemuutoksen myötä työ on juuri nyt erittäin tarpeellinen ja ajankohtainen. Perinteisten levy-yhtiöiden valta markkinoilla on vähenemässä ja yhä useampi artisti osallistuu itse myös äänitteensä tuotantoon. Myös äänitteen tuottajina toimivat enenevässä määrin muutkin, kuin perinteiset levy-yhtiöiden ammattituottajat. Tähän asti äänitetuotanto on koettu usein erittäin vaikeasti hallittavaksi kokonaisuudeksi, lähes salatieteeksi. Omakustanneäänitteen tuotannosta Suomen musiikkimarkkinoilla on julkaistu runsaasti erilaisia artikkeleita ja irrallisia ohjeistuksia. Kokonaista prosessikuvausta aiheesta ei ole kuitenkaan julkaistu. Varsinainen alan kirjallisuus puuttuu maastamme lähes kokonaan ja ulkomaiset teokset ovat vain osittain sovellettavissa Suomen olosuhteisiin. Työn tavoitteena on antaa lukijalle hyvä käsitys tuotannon eri vaiheista aina suunnittelusta valmiin tuotteen markkinointiin asti.
Työ muodostuu viidestä osasta, joista ensimmäinen tarkastelee äänilevyteollisuutta ja sen muutoksia. Toinen luku on omistettu tekijänoikeuksille. Tämä sen takia, että alalla vallitsee hyvinkin erilaisia käsityksiä tekijänoikeuslain tulkinnoista ja sen sitovuudesta omakustanneäänitteisiin nähden. Kolmannessa luvussa pureudutaan tuotannon valmisteluun, budjetointiin ja rahoitukseen sekä äänitysstudion valintaperusteisiin. Neljäs luku kuvaa varsinaista tuotantoa, äänitystyön eri vaiheita, kansien suunnittelu ja valmiin äänitteen monistusta. Viimeinen luku keskittyy omakustanneäänitteen myyntiin ja markkinointiin.
Musiikkialan rakennemuutoksen myötä työ on juuri nyt erittäin tarpeellinen ja ajankohtainen. Perinteisten levy-yhtiöiden valta markkinoilla on vähenemässä ja yhä useampi artisti osallistuu itse myös äänitteensä tuotantoon. Myös äänitteen tuottajina toimivat enenevässä määrin muutkin, kuin perinteiset levy-yhtiöiden ammattituottajat. Tähän asti äänitetuotanto on koettu usein erittäin vaikeasti hallittavaksi kokonaisuudeksi, lähes salatieteeksi. Omakustanneäänitteen tuotannosta Suomen musiikkimarkkinoilla on julkaistu runsaasti erilaisia artikkeleita ja irrallisia ohjeistuksia. Kokonaista prosessikuvausta aiheesta ei ole kuitenkaan julkaistu. Varsinainen alan kirjallisuus puuttuu maastamme lähes kokonaan ja ulkomaiset teokset ovat vain osittain sovellettavissa Suomen olosuhteisiin. Työn tavoitteena on antaa lukijalle hyvä käsitys tuotannon eri vaiheista aina suunnittelusta valmiin tuotteen markkinointiin asti.
Työ muodostuu viidestä osasta, joista ensimmäinen tarkastelee äänilevyteollisuutta ja sen muutoksia. Toinen luku on omistettu tekijänoikeuksille. Tämä sen takia, että alalla vallitsee hyvinkin erilaisia käsityksiä tekijänoikeuslain tulkinnoista ja sen sitovuudesta omakustanneäänitteisiin nähden. Kolmannessa luvussa pureudutaan tuotannon valmisteluun, budjetointiin ja rahoitukseen sekä äänitysstudion valintaperusteisiin. Neljäs luku kuvaa varsinaista tuotantoa, äänitystyön eri vaiheita, kansien suunnittelu ja valmiin äänitteen monistusta. Viimeinen luku keskittyy omakustanneäänitteen myyntiin ja markkinointiin.