Puhtia opintoihin - Saimaan ammattikorkeakoulun opiskelijoiden hyvinvointipalveluiden kehittäminen
Kruuskopf, Tiia; Bohm, Hanna (2018)
Kruuskopf, Tiia
Bohm, Hanna
Saimaan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803133317
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803133317
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli hankkia asiakasymmärrystä Saimaan ammattikorkeakoulun opiskelijoille tarjottavista hyvinvointipalveluista sekä kehittää palvelumuotoilua hyödyntäen malli niiden toteutuksesta uudelle konsernille. Saimaan ammattikorkeakoulu ja Lappeenrannan teknillinen yliopisto yhdistyivät yhdeksi konserniksi vuoden 2018 alussa. Opiskelijoiden hyvinvointipalveluihin kuuluvat opiskeluterveydenhuolto, SaLUT korkeakoululiikunta, Motiivi hyvinvointipalvelut sekä oppilaitospastoritoiminta.
Osana opinnäytetyötä toteutettiin kysely hyvinvointipalveluihin liittyen. Kysely oli kvantitatiivinen ja tarkoitettu kaikille Saimaan ammattikorkeakoulun tutkinto-opiskelijoille. Lisäksi oppilaitosten hyvinvointitoimikunnassa työstettiin learning cafe -menetelmällä kolmea eri teemaa, opiskelukyky-malli huomioiden. Learning cafessa saatu aineisto käsiteltiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Kyselyn tuloksista ilmeni, että opiskelijat ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä heille tarjottaviin hyvinvointipalveluihin, mutta toivovat parempaa ja laadukkaampaa tiedottamista. Saatujen tulosten perusteella laadittiin malli hyvinvointipalveluista, jotta palvelut tavoittaisivat opiskelijoita paremmin ja vastaisivat heidän tarpeitaan. Tarkoitus oli myös, että eri palveluntarjoajat pystyvät hyödyntämään tuloksia omien toimintojensa kehittämisessä. Jatkotutkimusaiheeksi nousi hyvinvointipalveluiden säännöllinen seuranta ja palautteen kerääminen opiskelijoilta.
Osana opinnäytetyötä toteutettiin kysely hyvinvointipalveluihin liittyen. Kysely oli kvantitatiivinen ja tarkoitettu kaikille Saimaan ammattikorkeakoulun tutkinto-opiskelijoille. Lisäksi oppilaitosten hyvinvointitoimikunnassa työstettiin learning cafe -menetelmällä kolmea eri teemaa, opiskelukyky-malli huomioiden. Learning cafessa saatu aineisto käsiteltiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Kyselyn tuloksista ilmeni, että opiskelijat ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä heille tarjottaviin hyvinvointipalveluihin, mutta toivovat parempaa ja laadukkaampaa tiedottamista. Saatujen tulosten perusteella laadittiin malli hyvinvointipalveluista, jotta palvelut tavoittaisivat opiskelijoita paremmin ja vastaisivat heidän tarpeitaan. Tarkoitus oli myös, että eri palveluntarjoajat pystyvät hyödyntämään tuloksia omien toimintojensa kehittämisessä. Jatkotutkimusaiheeksi nousi hyvinvointipalveluiden säännöllinen seuranta ja palautteen kerääminen opiskelijoilta.