Ajanvarausjärjestelmän käyttöliittymän optimointi
Valve, Eetu (2018)
Valve, Eetu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803083167
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803083167
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa Web-pohjainen ajanvarausjärjestelmä hierojille, jonka käytettävyys ja toiminnallisuudet pystyisivät haastamaan kilpailevien tuotteiden ominaisuudet ja käyttömukavuuden.
Tutkimus toteutettiin kehittämistutkimuksena. Käytettävyyden optimoinnissa käytettiin teoreettisena viitekehyksenä tietoa tutkimuksista, minkälaista on hyvä käytettävyys, sekä tarkastelemalla kilpailevien tuotteiden toiminnallisuuksia. Tarvittavista toiminnallisuuksista käytiin keskusteluja kokeneiden hieronta-alan henkilöiden kanssa, joilla on kokemusta varausjärjestelmien pitkäaikaisesta käytöstä. Kehitystyön lopuksi järjestettiin testitilaisuus, jossa kolme eri taustaista henkilöä testasi ominaisuuksia. Tämän perusteella tehtiin tarvittavat muutokset ennen lopullista lopputulosta.
Ajanvarausjärjestelmä rakentui käytettävyys-sääntöjä noudattaen. Johdonmukaista väriskaalaa, jokaisen resoluution skaalautuvuutta ja pohjapiirustusta (layout) käyttäen. Lisäksi rakentamalla käyttäjälle mahdollisimman hyvän käyttökokemuksen takaavat kom-ponentit. Tällä mahdollistetaan sulava työnkulku ja täten saadaan varteenotettava kilpailija markkinoille.
Projektin tuloksena syntyi ajanvarausjärjestelmä hierojille sekä näkymä asiakkaille, jonka avulla käyttäjät pystyvät tekemään varauksia hierontaan. Järjestelmään tullaan jatkokehittämään tulevaisuudessa tarvittavien ominaisuuksien mukaan kaupalliseksi järjestelmäksi.
Tutkimus toteutettiin kehittämistutkimuksena. Käytettävyyden optimoinnissa käytettiin teoreettisena viitekehyksenä tietoa tutkimuksista, minkälaista on hyvä käytettävyys, sekä tarkastelemalla kilpailevien tuotteiden toiminnallisuuksia. Tarvittavista toiminnallisuuksista käytiin keskusteluja kokeneiden hieronta-alan henkilöiden kanssa, joilla on kokemusta varausjärjestelmien pitkäaikaisesta käytöstä. Kehitystyön lopuksi järjestettiin testitilaisuus, jossa kolme eri taustaista henkilöä testasi ominaisuuksia. Tämän perusteella tehtiin tarvittavat muutokset ennen lopullista lopputulosta.
Ajanvarausjärjestelmä rakentui käytettävyys-sääntöjä noudattaen. Johdonmukaista väriskaalaa, jokaisen resoluution skaalautuvuutta ja pohjapiirustusta (layout) käyttäen. Lisäksi rakentamalla käyttäjälle mahdollisimman hyvän käyttökokemuksen takaavat kom-ponentit. Tällä mahdollistetaan sulava työnkulku ja täten saadaan varteenotettava kilpailija markkinoille.
Projektin tuloksena syntyi ajanvarausjärjestelmä hierojille sekä näkymä asiakkaille, jonka avulla käyttäjät pystyvät tekemään varauksia hierontaan. Järjestelmään tullaan jatkokehittämään tulevaisuudessa tarvittavien ominaisuuksien mukaan kaupalliseksi järjestelmäksi.