Voimaannuttava elokuva : sosiaalisen kuntoutuksen ryhmätoiminta nuorten aikuisten parissa
Tuomi, Maria; Rakkolainen, Essi (2018)
Tuomi, Maria
Rakkolainen, Essi
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803113221
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803113221
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää voimaannuttavan elokuvan sosiaalisen kuntoutuksen ryhmätoimintamalli. Lopputuotoksena opinnäytetyössä luotiin opas, jonka pohjalta ryhmätoimintaa voidaan toteuttaa.
Opinnäytetyö toteutettiin osana Pohjanmaan maakuntien sosiaalialan osaamiskeskuksen SONet BOTNIAn koordinoimaa PRO SOS – uudenlaista sosiaalityötä yhdessä rakentamassa -hanketta. Hanke tähtää kunnille jäävän aikuissosiaalityön uudistamiseen ja kehittämiseen tulevassa sosiaali- ja terveydenhuollon rakenteen ja palvelujen uudistuksessa. Yksi hankkeen osatoteuttajista, Varsinais-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus Oy VASSO Ab, toimi opinnäytetyön toimeksiantajana.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä käytettiin ryhmämuotoiseen sosiaaliseen kuntoutukseen sekä voimaannuttavaan elokuvaan liittyvää teoriaa. Lähtökohtana pilotoitavalle toimintamallille oli asiakkaan sosiaalisen toimintakyvyn vahvistaminen ryhmätoiminnan, voimaannuttavan ohjauksen sekä toiminnallisten menetelmien, kuten elokuvan ja kirjallisten tehtävien kautta. Kehittämismenetelminä toimivat pilotointi, dokumentointi sekä aktivoiva osallistava havainnointi.
Opinnäytetyössä kehitettyä ryhmätoimintaa kokeiltiin nuorten aikuisten parissa syksyllä 2017 Naantalissa ja Uudessakaupungissa. Toiminnan vaikuttavuuden arviointiin käytettiin työ- ja toimintakyvyn arviointimenetelmä Kykyviisaria. Osallistujilta kerättiin myös palautetta ryhmätoiminnasta.
Pilotoinnin aikana tehtyjen havaintojen ja palautekyselyn tulosten pohjalta voitiin todeta, että sosiaalisen kuntoutuksen ryhmämuotoisuus on hyvinkin perusteltua, mutta ryhmäkoolla ja ryhmän rakentamistavalla on merkitystä ryhmän toimivuudessa. Lisäksi voitiin tulkita, että elokuvien ja toiminnallisten tehtävien käyttö herätti ainakin osan ryhmätoimintaan osallistuneista pohtimaan omaa elämää sekä omia vahvuuksia ja kehittämistarpeita.
Opas saatiin laadittua ajallaan teoriatietoa ja käytännön kokemuksia yhdistellen. Se sai positiivista palautetta toimeksiantajalta. Toimeksiantaja kuvasi opasta julkaisuvalmiiksi tuotokseksi, jonka avulla menetelmä on helppo ottaa käyttöön missä tahansa. Erityisesti pidettiin siitä, että oppaassa on myös aineksia vaikuttavuuden arviointiin.
Opinnäytetyö toteutettiin osana Pohjanmaan maakuntien sosiaalialan osaamiskeskuksen SONet BOTNIAn koordinoimaa PRO SOS – uudenlaista sosiaalityötä yhdessä rakentamassa -hanketta. Hanke tähtää kunnille jäävän aikuissosiaalityön uudistamiseen ja kehittämiseen tulevassa sosiaali- ja terveydenhuollon rakenteen ja palvelujen uudistuksessa. Yksi hankkeen osatoteuttajista, Varsinais-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus Oy VASSO Ab, toimi opinnäytetyön toimeksiantajana.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä käytettiin ryhmämuotoiseen sosiaaliseen kuntoutukseen sekä voimaannuttavaan elokuvaan liittyvää teoriaa. Lähtökohtana pilotoitavalle toimintamallille oli asiakkaan sosiaalisen toimintakyvyn vahvistaminen ryhmätoiminnan, voimaannuttavan ohjauksen sekä toiminnallisten menetelmien, kuten elokuvan ja kirjallisten tehtävien kautta. Kehittämismenetelminä toimivat pilotointi, dokumentointi sekä aktivoiva osallistava havainnointi.
Opinnäytetyössä kehitettyä ryhmätoimintaa kokeiltiin nuorten aikuisten parissa syksyllä 2017 Naantalissa ja Uudessakaupungissa. Toiminnan vaikuttavuuden arviointiin käytettiin työ- ja toimintakyvyn arviointimenetelmä Kykyviisaria. Osallistujilta kerättiin myös palautetta ryhmätoiminnasta.
Pilotoinnin aikana tehtyjen havaintojen ja palautekyselyn tulosten pohjalta voitiin todeta, että sosiaalisen kuntoutuksen ryhmämuotoisuus on hyvinkin perusteltua, mutta ryhmäkoolla ja ryhmän rakentamistavalla on merkitystä ryhmän toimivuudessa. Lisäksi voitiin tulkita, että elokuvien ja toiminnallisten tehtävien käyttö herätti ainakin osan ryhmätoimintaan osallistuneista pohtimaan omaa elämää sekä omia vahvuuksia ja kehittämistarpeita.
Opas saatiin laadittua ajallaan teoriatietoa ja käytännön kokemuksia yhdistellen. Se sai positiivista palautetta toimeksiantajalta. Toimeksiantaja kuvasi opasta julkaisuvalmiiksi tuotokseksi, jonka avulla menetelmä on helppo ottaa käyttöön missä tahansa. Erityisesti pidettiin siitä, että oppaassa on myös aineksia vaikuttavuuden arviointiin.