Vaativaa erityistä tukea tarvitsevan nuoren ohjaus peruskoulun ja ammatillisten opintojen nivelvaiheessa Kiipulan ammattiopistossa
Ersfolk, Reetta (2018)
Ersfolk, Reetta
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803053049
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803053049
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa kokemuksia peruskoulun ja ammatillisen koulutuksen välisestä nivelvaiheesta vaativaa erityistä tukea tarvitseva nuoren kohdalla. Opinnäytetyö on osa Kiipulan ammattiopistossa vuonna 2017 toteutunutta Varmuutta Valmasta –hanketta, johon osallistui kymmenen ammatillisen koulutuksenjärjestäjää ympäri Suomea. Tuloksien on tarkoitus tukea nivelvaiheen ohjauksen kehittämistä ammatillisen koulutuksen järjestäjän näkökulmasta.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla nuoria jatko-opintoihin ohjaavien tahojen edustajilta ja nuorten vanhemmilta. Haastatteluiden lisäksi aineistoa kerättiin yhdeksältä ammatillisen koulutuksen opiskelijalta kirjallisena.
Haastateltavien kokemukset nivelvaiheesta olivat vaihtelevia. Nivelvaihe koettiin suurena muutoksena vaativaa erityistä tukea tarvitsevan nuoren elämässä. Jatko-opintopaikan suunnitelmien ja päätöksien teko on usein nuorelle ja tämän perheelle haastavaa. Tämän vuoksi tukena siirtymässä on myös nuoren verkostoon kuuluvia muita asiantuntijoita. Nivelvaiheen ohjaukselta kaivattiin monikanavaisuutta, konkreettisuutta ja ajantasaisuutta. Sekä tiedottamiselle että vuorovaikutteiselle, henkilökohtaiselle ohjaukselle nähtiin tarvetta.
Nivelvaiheen ohjauksen merkitystä ei tulisi unohtaa ammatillisen koulutuksen pienenevien resurssien aikana. Ammatillisten koulutuksenjärjestäjien ja nuoria ohjaavien tahojen yhteistyö ja nivelvaiheen ohjauksen koordinointi on tärkeää ohjaustyön onnistumisen näkökulmasta.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla nuoria jatko-opintoihin ohjaavien tahojen edustajilta ja nuorten vanhemmilta. Haastatteluiden lisäksi aineistoa kerättiin yhdeksältä ammatillisen koulutuksen opiskelijalta kirjallisena.
Haastateltavien kokemukset nivelvaiheesta olivat vaihtelevia. Nivelvaihe koettiin suurena muutoksena vaativaa erityistä tukea tarvitsevan nuoren elämässä. Jatko-opintopaikan suunnitelmien ja päätöksien teko on usein nuorelle ja tämän perheelle haastavaa. Tämän vuoksi tukena siirtymässä on myös nuoren verkostoon kuuluvia muita asiantuntijoita. Nivelvaiheen ohjaukselta kaivattiin monikanavaisuutta, konkreettisuutta ja ajantasaisuutta. Sekä tiedottamiselle että vuorovaikutteiselle, henkilökohtaiselle ohjaukselle nähtiin tarvetta.
Nivelvaiheen ohjauksen merkitystä ei tulisi unohtaa ammatillisen koulutuksen pienenevien resurssien aikana. Ammatillisten koulutuksenjärjestäjien ja nuoria ohjaavien tahojen yhteistyö ja nivelvaiheen ohjauksen koordinointi on tärkeää ohjaustyön onnistumisen näkökulmasta.