Työhyvinvointi ja menestys -lähtee aamuhetken hymystä
Rapakko, Helena (2018)
Rapakko, Helena
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803042999
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803042999
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata työntekijöiden kokemuksia työnhallinnasta ja työajanhallinnasta sekä niiden vaikutuksista koettuun työhyvinvointiin. Tutkimustuloksia tullaan hyödyntämään tutkimukseen osallistuneissa yrityksissä. Työhyvinvointia edistämällä voidaan vaikutta työn tuottavuuteen ja parantaa yritysten tulosta. Opinnäytetyössä käytettiin Onni tulee puun takaa -hankkeessa kerättyä haastatteluaineistoa. Hankkeen päämääränä oli kuvata laaja-alaisesti työhyvinvointia ja tuottavuutta Uudenmaan alueen metsä- sekä sosiaali- ja terveysalojen pienissä ja keskisuurissa yrityksissä. Tässä työssä käytettiin osaa sosiaali- ja terveysalan yritysten teemahaastatteluaineistosta. Aineisto on analysoitu deduktiivis- induktiivisella sisällönanalyysillä.
Työntekijöille työnhallinnan vahvuudet liittyivät asiakastyöhön, osaamiseen, työhön vaikuttamiseen, palautteen saamiseen ja sosiaaliseen tukeen. Sen heikkouksia olivat pitkäaikainen stressi ja kasvavat haasteet. Työajanhallinnan vahvuuksia olivat joustavuus, yksilöllinen sopiminen ja vapaa-aika. Vuorotyö, äkilliset työvuoron vaihdokset ja ongelmat palautumisessa koettiin heikkouksina. Osa tekijöistä oli sekä voimavara- että kuormitustekijöitä. Tutkimustulosten perusteella esitetään työhyvinvoinnin kehittämisaiheina asiakastyön valmiuksien lisäämistä, työnsisällön osittain uudelleen organisointia, urasuunnitelmien laatimista, työaika-autonomian käyttöönottoa, suullisen palautteen lisäämistä ja yhteisten pelisääntöjen luomista.
Työntekijöille työnhallinnan vahvuudet liittyivät asiakastyöhön, osaamiseen, työhön vaikuttamiseen, palautteen saamiseen ja sosiaaliseen tukeen. Sen heikkouksia olivat pitkäaikainen stressi ja kasvavat haasteet. Työajanhallinnan vahvuuksia olivat joustavuus, yksilöllinen sopiminen ja vapaa-aika. Vuorotyö, äkilliset työvuoron vaihdokset ja ongelmat palautumisessa koettiin heikkouksina. Osa tekijöistä oli sekä voimavara- että kuormitustekijöitä. Tutkimustulosten perusteella esitetään työhyvinvoinnin kehittämisaiheina asiakastyön valmiuksien lisäämistä, työnsisällön osittain uudelleen organisointia, urasuunnitelmien laatimista, työaika-autonomian käyttöönottoa, suullisen palautteen lisäämistä ja yhteisten pelisääntöjen luomista.