International marketing plan : Case study GMH Machines and Tools PVT. Ltd
Nikkanen, Eero (2008)
Nikkanen, Eero
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812174495
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812174495
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli laatia markkinointisuunnitelma. Opinnäytetyö tehtiin intialaiselle GMH Machines and Tools Pvt. Ltd:lle, joka valmistaa koneistettuja komponentteja teollisuuden eri aloille. Asiakasyrityksen tavoitteena on laajentaa markkina-aluettaan Ranskaan ja muuhun Eurooppaan, joten tässä tutkimuksessa keskityttiin kansainväliseen markkinointisuunnitelmaan Ranskan koneistusmarkkinoille, analysoiden kohdemaan liiketoimintaympäristöä, markkinoita ja organisaatioiden ostokäyttäytymistä kohdeyrityksen näkökulmasta. Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen metodi. Empiirinen tieto kerättiin sähköposti- ja vapaamuotoisilla haastatteluilla sekä markkina-analyysia varten useista eri lähteistä ammatillisilta Internet-sivuilta sekä artikkeleista alan lehdistä. Tutkimuksesta saatu tieto tukee teoreettista pohjaa ja on linkitetty jokaiseen kappaleseen kohdeyrityksen näkökulmasta. Vaikka etenkin markkina-analyysia varten oli haastavaa löytää oleellista ja tuoretta tietoa, olivat tutkimustulokset kaikilta osin hyviä ja tutkija pystyi tekemään markkinointisuunnitelman kohdeyrityksen tarkoituksiin. Tutkimustulosten perusteella Ranskan koneistusmarkkinat tarjoavat suuren mahdollisuuden kohdeyritykselle, etenkin sen laajimmilla segmenteillä: auto- ja energiasektoreilla. Toisaalta, kilpailu näillä segmenteillä on erittäin kovaa ja voidaankin arvioida, että alihankkijaksi pääseminen näille sektoreille on erittäin vaikeaa etenkin ulkomaalaiselle tuntemattomalle yritykselle. Tämä opinnäytetyö toimii perustana myös Trigon Technology Oy:lle, joka toteuttaa suurimman osan asiakasyrityksen Euroopan markkinoinnista.