Käyttäjäkeskeinen suunnittelu : Tapaustutkimus koulurekisterin ylläpitokäyttöliittymästä
Iso-Pietilä, Elena (2018)
Iso-Pietilä, Elena
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802232723
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802232723
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään käyttäjäkeskeistä suunnittelua sekä sovelletaan käyttäjäkeskeistä suunnittelua Helsingin kaupungin koulurekisterin ylläpitokäyttöliittymän suunnitteluprosessissa. Suunnittelun tavoitteena on varmistaa koulurekisterin tietojen ajantasaisuus ja luotettavuus.
Ylläpitokäyttöliittymän suunnittelussa noudatettiin käyttäjäkeskeisen suunnittelun prosessia sekä hyödynnettiin Helsingin kaupungin laatimaa digipalveluopasta. Suunnittelu aloitettiin vaatimusmäärittelyistä tavoitteineen sekä toimintatarinoiden kirjoittamisesta.
Käyttäjäkeskeisessä suunnittelussa lähtökohta on käyttäjän tunnistamisessa. Ylläpitokäyttöliittymälle laadittiin käyttäjäpersoonat ja käyttötarinat. Suunnitteluratkaisut tehtiin laadittujen käyttäjäpersoonien avulla. Suunnittelun aikana käyttötarinoita laajennettiin käyttötapauksiksi. Työhön valittiin käyttötapausesimerkeiksi koulun tietojen päivittäminen, uuden tiedon vieminen koulurekisteriin sekä tietopalvelun antaminen rehtorien nimistä. Käyttäjä-keskeisen suunnittelun periaatteita esitellään opinnäytetyössä valittujen esimerkkien avulla.
Ylläpitokäyttöliittymälle tunnistettiin kolme erilaista käyttäjäpersoonaa yhdistelemällä tunnettujen tulevien käyttäjien piirteitä. Käyttäjistä saatuja tietoja hyödynnettiin ylläpitokäyttöliittymän suunnittelussa. Opinnäytetyössä käsitellään käyttäjistä saatavan tiedon hyödyntämistä ja sitä, miten käyttäjäpersoonat vaikuttavat suunnitteluratkaisuihin. Opinnäytetyössä havaitaan, että pelkkä käyttäjäpersoonien mallintaminen ei riitä käyttäjäkeskeiseen suunnitteluun. Käyttäjäkeskeisessä suunnittelussa käyttäjät ja heitä kuvaavat käyttäjäpersoonat tulee pitää aktiivisesti suunnittelussa mukana, muutoin suunnittelu alkaa irtaantua käyttäjien tarpeista.
Opinnäytetyössä määritellään koulurekisterin kehittämiskohteita erityisesti käytettävien käsitteiden osalta. Lisäksi työssä pohditaan suunnittelun aikana tehtyjen ratkaisujen soveltuvuutta muihin samankaltaisiin tietopalveluun liittyviin palveluihin.
Ylläpitokäyttöliittymän suunnittelussa noudatettiin käyttäjäkeskeisen suunnittelun prosessia sekä hyödynnettiin Helsingin kaupungin laatimaa digipalveluopasta. Suunnittelu aloitettiin vaatimusmäärittelyistä tavoitteineen sekä toimintatarinoiden kirjoittamisesta.
Käyttäjäkeskeisessä suunnittelussa lähtökohta on käyttäjän tunnistamisessa. Ylläpitokäyttöliittymälle laadittiin käyttäjäpersoonat ja käyttötarinat. Suunnitteluratkaisut tehtiin laadittujen käyttäjäpersoonien avulla. Suunnittelun aikana käyttötarinoita laajennettiin käyttötapauksiksi. Työhön valittiin käyttötapausesimerkeiksi koulun tietojen päivittäminen, uuden tiedon vieminen koulurekisteriin sekä tietopalvelun antaminen rehtorien nimistä. Käyttäjä-keskeisen suunnittelun periaatteita esitellään opinnäytetyössä valittujen esimerkkien avulla.
Ylläpitokäyttöliittymälle tunnistettiin kolme erilaista käyttäjäpersoonaa yhdistelemällä tunnettujen tulevien käyttäjien piirteitä. Käyttäjistä saatuja tietoja hyödynnettiin ylläpitokäyttöliittymän suunnittelussa. Opinnäytetyössä käsitellään käyttäjistä saatavan tiedon hyödyntämistä ja sitä, miten käyttäjäpersoonat vaikuttavat suunnitteluratkaisuihin. Opinnäytetyössä havaitaan, että pelkkä käyttäjäpersoonien mallintaminen ei riitä käyttäjäkeskeiseen suunnitteluun. Käyttäjäkeskeisessä suunnittelussa käyttäjät ja heitä kuvaavat käyttäjäpersoonat tulee pitää aktiivisesti suunnittelussa mukana, muutoin suunnittelu alkaa irtaantua käyttäjien tarpeista.
Opinnäytetyössä määritellään koulurekisterin kehittämiskohteita erityisesti käytettävien käsitteiden osalta. Lisäksi työssä pohditaan suunnittelun aikana tehtyjen ratkaisujen soveltuvuutta muihin samankaltaisiin tietopalveluun liittyviin palveluihin.