Ristiinopiskelun opintopolun kehittäminen palvelumuotoilun keinoin EduFutura Jyväskylä -kesäopinnot
Kääriäinen, Anitta (2018)
Kääriäinen, Anitta
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802222714
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802222714
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää opiskelijan ristiinopiskelun opintopolkua EduFutura Jyväskylä -verkoston yhteisissä kesäopinnoissa. Yhteistyöverkostoon kuuluvat Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Jyväskylän yliopisto avoin yliopisto ja Jyväskylän koulutuskuntayhtymä. Ristiinopiskelun kehittäminen on yksi opetus- ja kulttuuriministeriön valtakunnallisista tavoitteista lisätä yhteistyötä ja luoda uusia toimintatapoja korkeakoulujen välillä. Työn tavoitteena oli löytää ristiinopiskelun opintopolun kriittiset pisteet, jotka vaikuttavat opiskelijan opiskelukokemukseen. Lisäksi tavoitteena oli antaa kehittämisehdotuksia opiskelijan ristiinopiskelun palvelu-/opintopolun sujuvoittamiseksi digitaalisia tietoja hyödyntäen.
Tutkimustyö toteutettiin kehittämistutkimuksena käyttäen tapaustutkimusmenetelmää kesän 2017 yhteisen kesäopintotarjottimen opintoihin osallistuneiden opiskelijoiden ja
EduFutura-verkoston opintohallinnon toimijoiden teemahaastatteluja. Opintopolun kehittämismenetelmänä käytettiin palvelumuotoilua, joka pohjautuu asiakasymmärrykseen. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina yhtä ryhmähaastattelua lukuun ottamatta. Tutkimuksen aineistona käytettiin myös olemassa olevia dokumentteja ja havainnointia.
Tutkimustuloksissa tunnistettiin useita kehittämiskohteita ristiinopiskelupolun eri vaiheissa: 1.opintotarjonta ja saavutettavuus, 2. ilmoittautuminen, opintosuunnitelman muutos tai peruminen, 3. opintojen aloittaminen, verkkotunnukset ja opiskeluaika, 4. opintojen valmistuminen ja opiskeluoikeuden päättyminen ja 5. toimintaympäristö.
Tuloksena syntyi EduFutura Jyväskylä -verkoston yhteisen kesäopintotarjonnan palveluprosessin kuvaus palvelumallikaavioina ja tarkempi kuvaus, opiskelija-case opiskelijan palvelu-/opiskelupolusta, joka muodostui 11 palvelutuokiosta. Opiskelupolun kriittiset pisteet liittyivät lähinnä ristiinopiskelun alku- ja loppuvaiheisiin sekä opiskelijan että opintohallinnon toimijoiden näkökulmista. Lisäksi kompleksinen toimintaympäristö aiheutti omat haasteensa, kuten erilaiset tietojärjestelmät.
Tulosten perusteella annettiin kehittämisehdotuksia, joiden avulla EduFutura Jyväskylä -verkoston toimijoiden on mahdollista parantaa opiskelijan ristiinopiskelukokemusta.
Tutkimustyö toteutettiin kehittämistutkimuksena käyttäen tapaustutkimusmenetelmää kesän 2017 yhteisen kesäopintotarjottimen opintoihin osallistuneiden opiskelijoiden ja
EduFutura-verkoston opintohallinnon toimijoiden teemahaastatteluja. Opintopolun kehittämismenetelmänä käytettiin palvelumuotoilua, joka pohjautuu asiakasymmärrykseen. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina yhtä ryhmähaastattelua lukuun ottamatta. Tutkimuksen aineistona käytettiin myös olemassa olevia dokumentteja ja havainnointia.
Tutkimustuloksissa tunnistettiin useita kehittämiskohteita ristiinopiskelupolun eri vaiheissa: 1.opintotarjonta ja saavutettavuus, 2. ilmoittautuminen, opintosuunnitelman muutos tai peruminen, 3. opintojen aloittaminen, verkkotunnukset ja opiskeluaika, 4. opintojen valmistuminen ja opiskeluoikeuden päättyminen ja 5. toimintaympäristö.
Tuloksena syntyi EduFutura Jyväskylä -verkoston yhteisen kesäopintotarjonnan palveluprosessin kuvaus palvelumallikaavioina ja tarkempi kuvaus, opiskelija-case opiskelijan palvelu-/opiskelupolusta, joka muodostui 11 palvelutuokiosta. Opiskelupolun kriittiset pisteet liittyivät lähinnä ristiinopiskelun alku- ja loppuvaiheisiin sekä opiskelijan että opintohallinnon toimijoiden näkökulmista. Lisäksi kompleksinen toimintaympäristö aiheutti omat haasteensa, kuten erilaiset tietojärjestelmät.
Tulosten perusteella annettiin kehittämisehdotuksia, joiden avulla EduFutura Jyväskylä -verkoston toimijoiden on mahdollista parantaa opiskelijan ristiinopiskelukokemusta.