Alusten aiheuttamat kuormitukset laiturirakenteisiin
Böös, Joni (2010)
Böös, Joni
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005129142
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005129142
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia erilaisia aluksista johtuvia laiturirakenteisiin vaikuttavia kuormia Suomen satamissa. Työn teoriaosuuteen on kerätty yleistä tietoa, kaavoja ja mitoitusarvoja alan raporteista ja satamasuunnittelu käsikirjoista. Rakenteiden teknisiä ominaisuuksia ei tarkastella kovinkaan syvällisesti, vaan näkökulma on pyritty pitämään helpommin lähestyttävänä.
Työn toissijaisena tavoitteena oli tarkastella aluskokojen ja merikuljetusten kehitystä sekä arvioida niiden kasvusta seuraavia vaikutuksia modernien alusten aiheuttamiin kuormituksiin. Tätä selvitettiin tutkimalla kauppalaivastojen ja merikuljetusten tilastoja kolmenkymmenen viimeksi kuluneen vuoden ajalta. Tarkastelukohteeksi työhön valittiin Kotkan Kantasatamassa sijaitseva Itälaituri. Työ sisältää suppean analyysin laiturin historiasta, rakenteesta, käyttöasteesta sekä soveltuvuudesta tämän päivän alusliikenteeseen.
Johtopäätökset eivät sisällä suoranaisia teknisiä suosituksia. Aluksia ja satamia tulee tarkastella yksittäistapauksina, ja yleistävien päätelmien tekeminen ei ole mahdollista ilman tarkempia tietoja tapauksista. Siksi laajemmat analyysit laitureiden soveltuvuudesta johonkin tiettyyn liikenteeseen jäävät viranomaisten ja satamien arvioiden varaan.
Työn toissijaisena tavoitteena oli tarkastella aluskokojen ja merikuljetusten kehitystä sekä arvioida niiden kasvusta seuraavia vaikutuksia modernien alusten aiheuttamiin kuormituksiin. Tätä selvitettiin tutkimalla kauppalaivastojen ja merikuljetusten tilastoja kolmenkymmenen viimeksi kuluneen vuoden ajalta. Tarkastelukohteeksi työhön valittiin Kotkan Kantasatamassa sijaitseva Itälaituri. Työ sisältää suppean analyysin laiturin historiasta, rakenteesta, käyttöasteesta sekä soveltuvuudesta tämän päivän alusliikenteeseen.
Johtopäätökset eivät sisällä suoranaisia teknisiä suosituksia. Aluksia ja satamia tulee tarkastella yksittäistapauksina, ja yleistävien päätelmien tekeminen ei ole mahdollista ilman tarkempia tietoja tapauksista. Siksi laajemmat analyysit laitureiden soveltuvuudesta johonkin tiettyyn liikenteeseen jäävät viranomaisten ja satamien arvioiden varaan.