Asiakasruokahävikin mittaaminen ja vähentäminen : Ravintola Kasarminassa
Ikonen, Alexandra (2018)
Ikonen, Alexandra
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802182545
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802182545
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Ravintola Kasarminassa syntyvän asiakasruokahävikin määrä. Ravintola Kasarmina on Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Xamkin pääopiskelijaravintola, joka tuottaa lounaspalveluja sekä henkilökunnalle että ulkopuolisille asiakkaille.
Tutkimusmenetelminä käytettiin benchmarkingia, asiakkaiden havainnointia sekä asiakasruokahävikin mittaamista. Asiakasruokahävikin mittaamisessa ja havainnoimisessa käytettiin apuna siinä tarvittavia lomakkeita.
Opinnäytetyön aikana kävi ilmi, että asiakasruokahävikkiä Ravintola Kasarminassa kertyi 105 kilogrammaa viikossa, jolloin keskimäärin asiakas heitti ruokaa pois 31 grammaa. Havainnoinnin tuloksista huomattiin, että asiakkaat heittävät salaattia ja perunaa kaikista ruokavaihtoehdoista eniten pois. Viimeisen punnitusviikon aikana asiakasruokahävikkiä kertyi 53,65 kilogrammaa, jolloin keskimäärin asiakas heitti ruokaa pois 18 grammaa.
Asiakasruokahävikin vähennyskeinoiksi valikoituivat erilaiset mainokset sekä informaatio asiasta, havainnointi ja video aiheesta. Kyseisistä keinoista Ravintola Kasarmina on jättänyt videon heidän kotisivuilleen pysyvästi.
Opinnäytetyötä voidaan käyttää kaikissa kampuksen ravintoloissa ohjeistuksena asiakasruokahävikin vähentämisessä sekä pohjana tuleville tutkimuksille.
Tutkimusmenetelminä käytettiin benchmarkingia, asiakkaiden havainnointia sekä asiakasruokahävikin mittaamista. Asiakasruokahävikin mittaamisessa ja havainnoimisessa käytettiin apuna siinä tarvittavia lomakkeita.
Opinnäytetyön aikana kävi ilmi, että asiakasruokahävikkiä Ravintola Kasarminassa kertyi 105 kilogrammaa viikossa, jolloin keskimäärin asiakas heitti ruokaa pois 31 grammaa. Havainnoinnin tuloksista huomattiin, että asiakkaat heittävät salaattia ja perunaa kaikista ruokavaihtoehdoista eniten pois. Viimeisen punnitusviikon aikana asiakasruokahävikkiä kertyi 53,65 kilogrammaa, jolloin keskimäärin asiakas heitti ruokaa pois 18 grammaa.
Asiakasruokahävikin vähennyskeinoiksi valikoituivat erilaiset mainokset sekä informaatio asiasta, havainnointi ja video aiheesta. Kyseisistä keinoista Ravintola Kasarmina on jättänyt videon heidän kotisivuilleen pysyvästi.
Opinnäytetyötä voidaan käyttää kaikissa kampuksen ravintoloissa ohjeistuksena asiakasruokahävikin vähentämisessä sekä pohjana tuleville tutkimuksille.