Aktiviteettimatkailun vahvuusalan kehittämissuunnitelma - opiskelijat vahvuusalan keskiössä
Kampman, Julia (2018)
Kampman, Julia
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802152478
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802152478
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana on Kajaanin ammattikorkeakoulun aktiviteettimatkailun osaamisalue. Aktiviteettimatkailun osaamisalueeseen kuuluu restonomi- ja liikunnanohjaajakoulutukset sekä alojen TKI- ja liiketoimintapalvelut. Jokaisen osaamisalueen tulee KAMKin 2024 strategian mukaisesti kohdistaa toiminta valitulle vahvuusalalle, joka aktiviteettimatkailussa on elämykselliset aktiviteetit.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on laatia Kajaanin ammattikorkeakoulun aktiviteettimatkailun osaamisalueen vahvuusalan kehittämissuunnitelma. Kehittämissuunnitelma sisältää sen, miten elämykselliset aktiviteetit ymmärretään aktiviteettimatkailun osaamisalueella ja millainen on liike-taloudellisesti kannattavien elämyksellisten aktiviteettien vahvuusalan kehittämissuunnitelma. Kehittämissuunnitelman laatiminen on osa Kajaanin ammattikorkeakoulun strategian 2024 osaamisen vahvistamisen tavoitetta.
Opinnäytetyö mukailee konstruktivistista kehittämistoiminnan mallia ja on luonteeltaan kehittämistutkimus. Tutkimusosuus toteutettiin käyttämällä yhteiskehittämisen menetelmiä. Tämä koostuu neljästä työryhmätyöskentelyn vaiheesta. Ensimmäisessä vaiheessa haluttiin herätellä osaamisalueen henkilökuntaa aiheeseen ja muodostaa samalla tutkijalle ennakkokäsitys tutkittavasta aiheesta. Tämän jälkeen kahdessa seuraavassa yhteiskehittämisen vaiheessa keskityttiin selvittämään, kuinka elämykselliset aktiviteetit ymmärretään aktiviteettimatkailun osaamisalueella. Viimeinen yhteiskehittämisen vaihe oli kaikista tärkein, silloin kehitettiin vahvuusalan kehittämis-suunnitelman runko ja sisältö.
Tutkimuksen avulla laadittiin aktiviteettimatkailun vahvuusalan kehittämissuunnitelma ja muodostettiin visio. Kehittämissuunnitelmasta muodostui opiskelijan polku elämyksellisten aktiviteettien kehittäjäksi. Tärkeimmiksi asioiksi kehittämissuunnitelmaan nousi valintakokeiden päivittäminen, valmentava opettajuus ja tiimityöskentely, persoonalliset opintopolut sekä työelämälähtöisyys.
Tutkimustuloksissa nousi myös esille, että aktiviteettimatkailun henkilöstön näkemystä elämyksellisistä aktiviteeteista tulee laajentaa. Tällä hetkellä osaamisalueen henkilöstö ymmärtää elämykselliset aktiviteetit luontoon, ruokaan ja matkailuun liittyväksi. Lisäksi työaikaresursoinnissa tulee huomioida persoonallisten opintopolkujen korostaminen ja tiimivalmentajan rooli suhteessa tuutoriopettajan työtehtäviin.
Tutkimuksessa nousi myös esille, että valmentavan opettajuuden toteuttaminen vaatii osaamisalueelle yhteisen toimintalinjan. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että opetussuunnitelmaan tulee saada lisää väljyyttä, jotta ilmiöpohjainen oppiminen ja persoonalliset opintopolut ovat mahdollisia. Aktiviteettimatkailun opiskelijat kehittävät opinnoissaan liiketalou-dellisesti kannattavia elämyksellisiä aktiviteetteja, mikä vaatii henkilökunnan liiketalousosaamisen kehittämistä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on laatia Kajaanin ammattikorkeakoulun aktiviteettimatkailun osaamisalueen vahvuusalan kehittämissuunnitelma. Kehittämissuunnitelma sisältää sen, miten elämykselliset aktiviteetit ymmärretään aktiviteettimatkailun osaamisalueella ja millainen on liike-taloudellisesti kannattavien elämyksellisten aktiviteettien vahvuusalan kehittämissuunnitelma. Kehittämissuunnitelman laatiminen on osa Kajaanin ammattikorkeakoulun strategian 2024 osaamisen vahvistamisen tavoitetta.
Opinnäytetyö mukailee konstruktivistista kehittämistoiminnan mallia ja on luonteeltaan kehittämistutkimus. Tutkimusosuus toteutettiin käyttämällä yhteiskehittämisen menetelmiä. Tämä koostuu neljästä työryhmätyöskentelyn vaiheesta. Ensimmäisessä vaiheessa haluttiin herätellä osaamisalueen henkilökuntaa aiheeseen ja muodostaa samalla tutkijalle ennakkokäsitys tutkittavasta aiheesta. Tämän jälkeen kahdessa seuraavassa yhteiskehittämisen vaiheessa keskityttiin selvittämään, kuinka elämykselliset aktiviteetit ymmärretään aktiviteettimatkailun osaamisalueella. Viimeinen yhteiskehittämisen vaihe oli kaikista tärkein, silloin kehitettiin vahvuusalan kehittämis-suunnitelman runko ja sisältö.
Tutkimuksen avulla laadittiin aktiviteettimatkailun vahvuusalan kehittämissuunnitelma ja muodostettiin visio. Kehittämissuunnitelmasta muodostui opiskelijan polku elämyksellisten aktiviteettien kehittäjäksi. Tärkeimmiksi asioiksi kehittämissuunnitelmaan nousi valintakokeiden päivittäminen, valmentava opettajuus ja tiimityöskentely, persoonalliset opintopolut sekä työelämälähtöisyys.
Tutkimustuloksissa nousi myös esille, että aktiviteettimatkailun henkilöstön näkemystä elämyksellisistä aktiviteeteista tulee laajentaa. Tällä hetkellä osaamisalueen henkilöstö ymmärtää elämykselliset aktiviteetit luontoon, ruokaan ja matkailuun liittyväksi. Lisäksi työaikaresursoinnissa tulee huomioida persoonallisten opintopolkujen korostaminen ja tiimivalmentajan rooli suhteessa tuutoriopettajan työtehtäviin.
Tutkimuksessa nousi myös esille, että valmentavan opettajuuden toteuttaminen vaatii osaamisalueelle yhteisen toimintalinjan. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että opetussuunnitelmaan tulee saada lisää väljyyttä, jotta ilmiöpohjainen oppiminen ja persoonalliset opintopolut ovat mahdollisia. Aktiviteettimatkailun opiskelijat kehittävät opinnoissaan liiketalou-dellisesti kannattavia elämyksellisiä aktiviteetteja, mikä vaatii henkilökunnan liiketalousosaamisen kehittämistä.