Painokuosin suunnittelua ohjaavat tekijät : Case: Nosh Women
Puustinen, Iina (2018)
Puustinen, Iina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802142434
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802142434
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää painokuosin suunnittelua ohjaavat tekijät Nosh Women -brändin osalta. Yhteistyöyrityksenä toimii Nosh Women -brändin omistava Nosh Company Oy. Tutkimuksen tavoitteena on saada suunnittelua tukevaa tietoa. Tutkimuskysymyksenä on "Mitkä tekijät ohjaavat painokuosien suunnittelua Nosh Women -brändissä?"
Työssä tutkitaan painokuosin suunnittelua. Painokuosin suunnittelu on tässä työssä jaettu kolmeen tutkimusta ohjaavaan lähtökohtaan: suunnittelijan ideoinnin lähtökohtiin, kaupallisiin lähtökohtiin sekä tuotannollisiin lähtökohtiin. Työ pohjautuu käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteisiin. Käyttäjäkeskeisen suunnittelun päätavoite on pitää tuotteen tai palvelun käyttäjä osana suunnittelua koko prosessin ajan.
Työ toteutettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä hyväksi käyttäen. Työssä hyödynnettiin kirjallisia aineistoja, haastattelua ja kyselyä. Kirjallisia aineistoja käytettiin yhteistyöyrityksen esittelyyn, painokuosin suunnitteluun perehtymiseen sekä käyttäjäkeskeisen suunnittelun tutkimiseen. Työssä haastateltiin kuosisuunnittelija Pasi Kärkkäistä sekä yhteistyöyrityksen liiketoimintajohtajaa Outi Aroa. Aron haastattelua hyödynnettiin kyselytutkimuksen suunnittelussa. Kyselyllä tutkittiin kohderyhmän mieltymyksiä vaatteiden painokuoseista.
Kyselytutkimuksen osuus työssä on merkittävä. Kyselytutkimukseen saatiin reilusti vastauksia, mikä tekee kyselystä pätevän ja luotettavan. Kyselytutkimuksessa onnistuttiin myös tulosten saavuttamisessa. Kyselytutkimuksen tuloksia analysoitiin monipuolisesti. Kyselytutkimuksen tuloksista saatiin selville, millaisista painokuoseista kohderyhmä pitää sekä missä tuoteryhmissä kohderyhmä suosii painokuoseja. Tuloksista selviää myös, miten kohderyhmä yhdistelee painokuosillisen vaatteen sekä mitkä ovat kohderyhmälle vaatteen painokuosin tärkeimmät tyylilliset ominaisuudet. Tutkimuksesta on tiivistetty johtopäätökset, jotka kuvaavat painokuosin suunnittelua ohjaavia tekijöitä Nosh Women -brändille.
Työssä tutkitaan painokuosin suunnittelua. Painokuosin suunnittelu on tässä työssä jaettu kolmeen tutkimusta ohjaavaan lähtökohtaan: suunnittelijan ideoinnin lähtökohtiin, kaupallisiin lähtökohtiin sekä tuotannollisiin lähtökohtiin. Työ pohjautuu käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteisiin. Käyttäjäkeskeisen suunnittelun päätavoite on pitää tuotteen tai palvelun käyttäjä osana suunnittelua koko prosessin ajan.
Työ toteutettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä hyväksi käyttäen. Työssä hyödynnettiin kirjallisia aineistoja, haastattelua ja kyselyä. Kirjallisia aineistoja käytettiin yhteistyöyrityksen esittelyyn, painokuosin suunnitteluun perehtymiseen sekä käyttäjäkeskeisen suunnittelun tutkimiseen. Työssä haastateltiin kuosisuunnittelija Pasi Kärkkäistä sekä yhteistyöyrityksen liiketoimintajohtajaa Outi Aroa. Aron haastattelua hyödynnettiin kyselytutkimuksen suunnittelussa. Kyselyllä tutkittiin kohderyhmän mieltymyksiä vaatteiden painokuoseista.
Kyselytutkimuksen osuus työssä on merkittävä. Kyselytutkimukseen saatiin reilusti vastauksia, mikä tekee kyselystä pätevän ja luotettavan. Kyselytutkimuksessa onnistuttiin myös tulosten saavuttamisessa. Kyselytutkimuksen tuloksia analysoitiin monipuolisesti. Kyselytutkimuksen tuloksista saatiin selville, millaisista painokuoseista kohderyhmä pitää sekä missä tuoteryhmissä kohderyhmä suosii painokuoseja. Tuloksista selviää myös, miten kohderyhmä yhdistelee painokuosillisen vaatteen sekä mitkä ovat kohderyhmälle vaatteen painokuosin tärkeimmät tyylilliset ominaisuudet. Tutkimuksesta on tiivistetty johtopäätökset, jotka kuvaavat painokuosin suunnittelua ohjaavia tekijöitä Nosh Women -brändille.