AccuMark Gerber -kaavaohjelmiston oppimishaasteita ja yritysyhteistyön mahdollisuudet : Oulun seudun ammattiopisto
Alajeesiö, Eini (2018)
Alajeesiö, Eini
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802132376
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802132376
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää ja tutkia opettajan näkökulmasta AccuMark Gerber 8.5 -kaavaohjelmiston käyttöä ja oppimista. Työn tarkoituksena oli myös tehdä opiskelijoille oppimateriaalia kaavasuunnittelu-, sarjonta- ja asetteluohjelmiin, joilla helpotetaan ohjelmiston oppimista.
Työ toteutettiin Oulun seudun ammattiopistolle ja työssä huomioitiin uuden tekstiili- ja muotialan perustutkinnon sekä vaatetusalan ammatti- ja erikoisammattitutkinnon tavoitteita. Työssä selvitettiin myös oppilaitoksen erilaisia toimintamuotoja yritysyhteistyöhön kaavaohjelmiston käytössä opiskelijatöissä.
Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelulla verkossa. Haastateltavina oli kolme oh-jelmaa työssään käyttävää henkilöä, joista yksi toimii lisäksi AccuMark Gerber -kaavaohjelmiston maahantuojan kouluttajana. Tiedonhankintana käytettiin myös kirjallisuutta ja tekijän omaa havainnointia.
Tulosten mukaan konkreettiset harjoitustehtävät auttaisivat kaavaohjelmiston oppimista. Lisäksi selvisi, että oikean työn kautta oppiminen on tehokasta, samoin kuin yrityksen ja erehdyksen kautta oppiminen. Tuloksissa korostui, että oppimateriaalin tulisi rakentua pie-nistä osakokonaisuuksista, jotka ovat helpommin omaksuttavissa ja jolloin myös eritasoiset opiskelijat voisivat opetella ohjelmiston käyttöä. Maahantuojan antama koulutus koettiin riittämättömänä.
Työ toteutettiin Oulun seudun ammattiopistolle ja työssä huomioitiin uuden tekstiili- ja muotialan perustutkinnon sekä vaatetusalan ammatti- ja erikoisammattitutkinnon tavoitteita. Työssä selvitettiin myös oppilaitoksen erilaisia toimintamuotoja yritysyhteistyöhön kaavaohjelmiston käytössä opiskelijatöissä.
Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelulla verkossa. Haastateltavina oli kolme oh-jelmaa työssään käyttävää henkilöä, joista yksi toimii lisäksi AccuMark Gerber -kaavaohjelmiston maahantuojan kouluttajana. Tiedonhankintana käytettiin myös kirjallisuutta ja tekijän omaa havainnointia.
Tulosten mukaan konkreettiset harjoitustehtävät auttaisivat kaavaohjelmiston oppimista. Lisäksi selvisi, että oikean työn kautta oppiminen on tehokasta, samoin kuin yrityksen ja erehdyksen kautta oppiminen. Tuloksissa korostui, että oppimateriaalin tulisi rakentua pie-nistä osakokonaisuuksista, jotka ovat helpommin omaksuttavissa ja jolloin myös eritasoiset opiskelijat voisivat opetella ohjelmiston käyttöä. Maahantuojan antama koulutus koettiin riittämättömänä.