Kuluttajien suhtautuminen kaupalliseen sisältöön videoblogeissa
Pöyry, Sissi (2018)
Pöyry, Sissi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802082194
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802082194
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee YouTubessa julkaistujen videoblogien kaupallisuutta ja katsojien suhtautumista niiden kaupalliseen sisältöön. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään YouTubessa tapahtuvaa mainontaa, vaikuttajamarkkinointia sekä kaupallisiin yhteistyötoteutuksiin liittyviä säädöksiä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten YouTube-videoissa näkyvät yritysten kanssa tehdyt yhteistyötoteutukset vaikuttavat katsojiin ja heidän mielikuviin yrityksen tuotteista tai palveluista tai videon toteuttajasta.
Tutkimuksessa hyödynnettiin netnografista tutkimusmenetelmää ja tutkimuksen kohteena olivat videoblogien kommentit. Tutkimukseen oli otettu kymmenen suositun ”tubettajan” tammikuun 2017 kaikki videot ja niiden kommentit. Analysoitavia videoita oli yhteensä 91 ja niistä 20 oli jonkin yrityksen sponsoroimia. Kommentteja videoissa oli yhteensä 35817 sillä hetkellä, kun data kerättiin.
Tubettajan asema katsojan silmissä sekä tubettajan seuraajamäärä vaikuttivat katsojien suhtautumiseen tubettajan luomaan sponsoroituun sisältöön; Suhtautuminen oli parempi, jos katsojalla oli jo entuudestaan positiivinen suhde tubettajaan. Muita vaikuttavia tekijöitä olivat tubettajan muiden sponsoroitujen videoiden määrä ja yhteistyön yhteensopivuus aikaisemman sisällön kanssa. Katsojien suhtautumisessa ei ollut selviä eroavaisuuksia, kun verrattiin tubettajien omia tuotesuosituksia yritysten maksamiin tuotesuosituksiin.
Yleisesti ottaen voidaan todeta, että katsojien suhtautuminen kaupalliseen sisältöön videoblogeissa oli muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta neutraalia tai positiivista, ja tubettajien fanituskulttuuri oli katsojien kommenteissa vahvasti läsnä. Tubettajat nähdään perinteisiä julkisuudenhenkilöitä läheisempinä, eikä heidän kaupallisia sisältöjään juurikaan kritisoida. Näin ollen voidaan sanoa, että yritysten kannattaa hyödyntää vaikuttajamarkkinointia tubettajien kautta, mutta pitää huolta, että videoiden kaupallisuus viestitään katsojille avoimesti ja selkeästi.
Tutkimuksessa hyödynnettiin netnografista tutkimusmenetelmää ja tutkimuksen kohteena olivat videoblogien kommentit. Tutkimukseen oli otettu kymmenen suositun ”tubettajan” tammikuun 2017 kaikki videot ja niiden kommentit. Analysoitavia videoita oli yhteensä 91 ja niistä 20 oli jonkin yrityksen sponsoroimia. Kommentteja videoissa oli yhteensä 35817 sillä hetkellä, kun data kerättiin.
Tubettajan asema katsojan silmissä sekä tubettajan seuraajamäärä vaikuttivat katsojien suhtautumiseen tubettajan luomaan sponsoroituun sisältöön; Suhtautuminen oli parempi, jos katsojalla oli jo entuudestaan positiivinen suhde tubettajaan. Muita vaikuttavia tekijöitä olivat tubettajan muiden sponsoroitujen videoiden määrä ja yhteistyön yhteensopivuus aikaisemman sisällön kanssa. Katsojien suhtautumisessa ei ollut selviä eroavaisuuksia, kun verrattiin tubettajien omia tuotesuosituksia yritysten maksamiin tuotesuosituksiin.
Yleisesti ottaen voidaan todeta, että katsojien suhtautuminen kaupalliseen sisältöön videoblogeissa oli muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta neutraalia tai positiivista, ja tubettajien fanituskulttuuri oli katsojien kommenteissa vahvasti läsnä. Tubettajat nähdään perinteisiä julkisuudenhenkilöitä läheisempinä, eikä heidän kaupallisia sisältöjään juurikaan kritisoida. Näin ollen voidaan sanoa, että yritysten kannattaa hyödyntää vaikuttajamarkkinointia tubettajien kautta, mutta pitää huolta, että videoiden kaupallisuus viestitään katsojille avoimesti ja selkeästi.