Asiakaspalvelun ja visuaalisen ilmeen tutkimus ja kehitys : Case: Maria Drockila Oy
Päiväranta, Miko (2018)
Päiväranta, Miko
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802092243
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802092243
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Maria Drockilan kynttiläpajan kanta-asiakkaiden mielipiteitä, ja kokemuksia yrityksen asiakaspalvelusta sekä tuotteiden ja myymälän visuaalisesta ilmeestä. Tavoitteena oli, että saatujen tulosten ja yritykselle annettujen kehitysehdotusten avulla yritys pystyisi kehittämään toimintaansa asiakkaiden toivomaan suuntaan.
Opinnäytetyön teoriaosuus jaettiin kahteen osaan. Ensimmäisessä teorialuvussa käsiteltiin asiakaspalvelua, sen laatua ja kuinka sitä voidaan mitata. Toisessa teoriapääluvussa käsiteltiin asiakaskokemusta. Asiakaskokemus päälukuun sisältyi yksi opinnäytetyön pääteemoista, eli visuaalisuus. Teorialukuihin tietoa kerättiin niin Internet-lähteistä, kuin painetuistakin lähteistä.
Opinnäytetyön empiirinen tutkimusosuus suoritettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä kyselytutkimuksena. Kysely lähetettiin joulukuussa 2017 Maria Drockilan kynttiläpajan kanta-asiakasjärjestelmän kautta Orimattilan, Lahden ja Joensuun kanta-asiakkaille.
Tutkimuksessa ilmeni, että asiakkaat ovat yrityksen nykyiseen asiakaspalveluun ja sen tuotteisiin hyvin tyytyväisiä. Asiakkaat kokevat tuotteet erittäin houkuttelevina, joskin liian kalliina. Erittäin hyvistä tuloksista huolimatta yritykselle annettiin kehitysehdotuksena asiakkailta saadun palautteen perusteella kehittää markkinointiaan.
Opinnäytetyön teoriaosuus jaettiin kahteen osaan. Ensimmäisessä teorialuvussa käsiteltiin asiakaspalvelua, sen laatua ja kuinka sitä voidaan mitata. Toisessa teoriapääluvussa käsiteltiin asiakaskokemusta. Asiakaskokemus päälukuun sisältyi yksi opinnäytetyön pääteemoista, eli visuaalisuus. Teorialukuihin tietoa kerättiin niin Internet-lähteistä, kuin painetuistakin lähteistä.
Opinnäytetyön empiirinen tutkimusosuus suoritettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä kyselytutkimuksena. Kysely lähetettiin joulukuussa 2017 Maria Drockilan kynttiläpajan kanta-asiakasjärjestelmän kautta Orimattilan, Lahden ja Joensuun kanta-asiakkaille.
Tutkimuksessa ilmeni, että asiakkaat ovat yrityksen nykyiseen asiakaspalveluun ja sen tuotteisiin hyvin tyytyväisiä. Asiakkaat kokevat tuotteet erittäin houkuttelevina, joskin liian kalliina. Erittäin hyvistä tuloksista huolimatta yritykselle annettiin kehitysehdotuksena asiakkailta saadun palautteen perusteella kehittää markkinointiaan.