Enhancing Historical Attractions Through Augmented Reality
Honkanen, Lotta (2018)
Honkanen, Lotta
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802082189
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802082189
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli parantaa historiallisten kohteiden vetovoimaisuutta lisätyllä todellisuudella esittelemällä konkreettinen, toteutettavissa oleva lisätyn todellisuuden sovellus määrätylle historialliselle kohteelle. Teknisten ja teknologisten valintojen valossa sovelluksen tuli olla mahdollinen toteuttaa 1–2 vuoden sisällä opinnäytetyön kirjoittamisesta.
Opinnäytetyötä varten tehtyyn tutkimukseen kuului keskeisten käsitteiden määrittely. Tietopohja rakennettiin tutustumalla aiempiin tutkimuksiin lisätystä todellisuudesta, matkailijakohteista sekä museoista. Historiallisten kohteiden nykytilannetta tutkittiin kirjallisuuden ja asiantuntijahaastattelun avulla. Lisätyn todellisuuden olemassa olevia sovelluksia sekä siihen liittyvän teknologisten ja teknisten ratkaisujen nykytilaa kuvailtiin pääasiallisesti asiantuntijahaastatteluiden, tutkimusten sekä konkreettisten esimerkkien pohjalta. Tutkimuksen eettisiä, metodisia ja metodologisia valintoja pohdittiin suhteessa hyvään tieteelliseen käytäntöön sekä aiheesta tehtyyn kirjallisuuteen.
Innovoituun sovellukseen Salpaan sisällytettiin pelinomaisempi ratkaisu kilpailuhenkisemmille käyttäjille sekä rennompi ratkaisun vähemmän kilpailuhenkisille käyttäjille. Teknisten valintojen lisäksi opinnäytetyössä on pohdittu mahdollisia jakelukanavia. Prosessi opinnäytetyön takana sekä aiheita jatkotutkimukselle nostettiin esille opinnäytetyön lopussa.
Opinnäytetyötä varten tehtyyn tutkimukseen kuului keskeisten käsitteiden määrittely. Tietopohja rakennettiin tutustumalla aiempiin tutkimuksiin lisätystä todellisuudesta, matkailijakohteista sekä museoista. Historiallisten kohteiden nykytilannetta tutkittiin kirjallisuuden ja asiantuntijahaastattelun avulla. Lisätyn todellisuuden olemassa olevia sovelluksia sekä siihen liittyvän teknologisten ja teknisten ratkaisujen nykytilaa kuvailtiin pääasiallisesti asiantuntijahaastatteluiden, tutkimusten sekä konkreettisten esimerkkien pohjalta. Tutkimuksen eettisiä, metodisia ja metodologisia valintoja pohdittiin suhteessa hyvään tieteelliseen käytäntöön sekä aiheesta tehtyyn kirjallisuuteen.
Innovoituun sovellukseen Salpaan sisällytettiin pelinomaisempi ratkaisu kilpailuhenkisemmille käyttäjille sekä rennompi ratkaisun vähemmän kilpailuhenkisille käyttäjille. Teknisten valintojen lisäksi opinnäytetyössä on pohdittu mahdollisia jakelukanavia. Prosessi opinnäytetyön takana sekä aiheita jatkotutkimukselle nostettiin esille opinnäytetyön lopussa.