Asiakaspalvelijan hymy kantaa hedelmää
Tiainen, Outi (2018)
Tiainen, Outi
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802072138
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802072138
Tiivistelmä
Kauppakeskuksien asiakaspalvelijat kohtaavat usein nuorisoa, joka viettää aikaansa kauppakeskuksissa. Nuorison ajanvietto liiketiloissa voi aiheuttaa joskus ongelmia. Suomessa nuorison vapaa-ajanviettoon kauppakeskuksissa on puututtu eri tavoilla. Ruotsissa ja Norjassa saman ilmiön tutkiminen voi tuoda uusia menetelmiä meille tänne Suomeen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat asiakaspalvelun työntekijöiden asenteisiin, arvoihin ja työskentelytapoihin heidän kohdatessaan kauppakeskuksissa hengailevaa nuorisoa. Lisäksi opinnäytetyössä haettiin ehdotuksia nuorten huomioimisen ja kauppakeskuksen turvallisuuden ja viihtyisyyden kehittämiseen. Kyselyyn vastasivat asiakaspalvelijat, jotka toimivat Citycon Oyj:n omistamissa kauppakeskuksissa Norjassa ja Ruotsissa. Tutkimuksen menetelmänä käytettiin triangulaatiota, eli käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksessa tehtiin sähköpostikysely ja -haastattelu. Kyselylomake tehtiin Google Forms -ohjelmalla. Sähköpostihaastattelu tehtiin Citycon Oyj:n vastuullisuusasioiden yhteyshenkilölle.
Tulokset ovat osoittaneet, että kauppakeskuksien turvallisuus ja asiakkaiden viihtyminen ovat vuokralaisten ja omistajatahon yhteinen etu. Kauppakeskuksissa tehdään yhteistyötä eri toimijoiden kesken, nuoret mukaan lukien. Ongelmien ja häiriöiden minimointi ovat turvallisuudesta vastaavien henkilöiden tavoitteena ja yhteistyön tekemistä on käytetty siihen yhtenä keinona. Asiakaspalvelijoiden näkemys on, että turvallisuutta ja viihtyvyyttä lisätään vartijoiden määrää ja näkyvyyttä lisäämällä sekä iloisella ja avoimella olemuksella keskustellen kaikkien kanssa. Asiakaspalvelun työntekijöistä suurin osa ei koe tarvitsevansa koulutusta nuorison kohtaamiseen. Häiriötilanteissa yleisin toimintatapa on häiritsevän nuoren poistaminen liiketilasta. Nuoret kohdataan pääsääntöisesti hymyillen ja tervehtien. Kehittämisen kohteena on nuorille oman hengailupaikan järjestäminen. Yhteistyöryhmät ongelmien ratkaisuissa ja yhteistyö järjestöjen ja viranomaisten kanssa on enemmistön mielestä tarpeetonta tai sitä on sopiva määrä. Nuoret koetaan pääasiassa samanarvoisina asiakkaina kuin muutkin ja hengailevat nuoret nähdään tulevaisuuden asiakkaina. Nuorten Palvelu ry voi hyödyntää tuloksia ja kyselylomaketta muissa hankkeissaan.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat asiakaspalvelun työntekijöiden asenteisiin, arvoihin ja työskentelytapoihin heidän kohdatessaan kauppakeskuksissa hengailevaa nuorisoa. Lisäksi opinnäytetyössä haettiin ehdotuksia nuorten huomioimisen ja kauppakeskuksen turvallisuuden ja viihtyisyyden kehittämiseen. Kyselyyn vastasivat asiakaspalvelijat, jotka toimivat Citycon Oyj:n omistamissa kauppakeskuksissa Norjassa ja Ruotsissa. Tutkimuksen menetelmänä käytettiin triangulaatiota, eli käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksessa tehtiin sähköpostikysely ja -haastattelu. Kyselylomake tehtiin Google Forms -ohjelmalla. Sähköpostihaastattelu tehtiin Citycon Oyj:n vastuullisuusasioiden yhteyshenkilölle.
Tulokset ovat osoittaneet, että kauppakeskuksien turvallisuus ja asiakkaiden viihtyminen ovat vuokralaisten ja omistajatahon yhteinen etu. Kauppakeskuksissa tehdään yhteistyötä eri toimijoiden kesken, nuoret mukaan lukien. Ongelmien ja häiriöiden minimointi ovat turvallisuudesta vastaavien henkilöiden tavoitteena ja yhteistyön tekemistä on käytetty siihen yhtenä keinona. Asiakaspalvelijoiden näkemys on, että turvallisuutta ja viihtyvyyttä lisätään vartijoiden määrää ja näkyvyyttä lisäämällä sekä iloisella ja avoimella olemuksella keskustellen kaikkien kanssa. Asiakaspalvelun työntekijöistä suurin osa ei koe tarvitsevansa koulutusta nuorison kohtaamiseen. Häiriötilanteissa yleisin toimintatapa on häiritsevän nuoren poistaminen liiketilasta. Nuoret kohdataan pääsääntöisesti hymyillen ja tervehtien. Kehittämisen kohteena on nuorille oman hengailupaikan järjestäminen. Yhteistyöryhmät ongelmien ratkaisuissa ja yhteistyö järjestöjen ja viranomaisten kanssa on enemmistön mielestä tarpeetonta tai sitä on sopiva määrä. Nuoret koetaan pääasiassa samanarvoisina asiakkaina kuin muutkin ja hengailevat nuoret nähdään tulevaisuuden asiakkaina. Nuorten Palvelu ry voi hyödyntää tuloksia ja kyselylomaketta muissa hankkeissaan.