Käyttöönottoprosessin kehittäminen asiakastyytyväisyyden parantamiseksi toimitilakohteissa
Hyttinen, Aleksi (2018)
Hyttinen, Aleksi
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802072133
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802072133
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää käyttöönottoprosessia rakennuttamisen johtamisen näkökulmasta ja asiakastyytyväisyyden parantamiseksi toimitilakohteissa. Lisäksi tavoitteena oli laatia käyttöönottoprosessin konkreettinen tehtävälistaus ja prosessikuvaus, joihin sisällytettiin olennaisimmat tehtävät rakennushankkeen rakennuttamisen johtamisen näkökulmasta tarkasteltuna.
Tässä työssä käyttöönottoprosessilla tarkoitetaan tyypillisesti vastaan- ja käyttöönottovaihetta, jolloin tilaaja ottaa valmiin ja toimintakuntoisen rakennuksen urakoitsijalta vastaan ja luovuttaa sen käyttäjälle. Rakennushankkeen edetessä toteutetaan käyttöönottoprosessin tehtäviä, joiden tarkoituksena on luoda edellytykset rakennuksen sujuvalle käyttöönotolle ja käyttäjän toiminnan aloittamiselle.
Tavoitteiden saavuttamiseksi työssä perehdyttiin hankkeen osapuoliin, vaiheisiin sekä itse käyttöönottoprosessiin, joiden perusteella luotiin teoreettinen viitekehys tutkittavalle aiheelle. Työn varsinainen tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena, minkä avulla tunnistettiin tehtäviä ja haasteita, joiden nähtiin vaikuttavan käyttöönottoprosessiin ja sen perusteella muodostuneeseen asiakastyytyväisyyteen.
Tutkimus osoitti, että monimutkaisen käyttöönottoprosessin onnistuminen vaatii projektinjohdolta suunnitelmallista resursointia ja toteutusta, joilla selkeytetään prosessin kulkua ja parannetaan asiakastyytyväisyyttä. Tutkimuksen perusteella luotiin käyttöönottoprosessikuvaus Rakennuttajatoimisto Allianssi Oy:n käytettäväksi. Käyttöönottoprosessikuvaukseen sisällytettiin rakennushankkeen aikaisia ja merkityksellisiä toimenpiteitä, joiden todettiin tehostavan vastaan- ja käyttöönottoa.
Tässä työssä käyttöönottoprosessilla tarkoitetaan tyypillisesti vastaan- ja käyttöönottovaihetta, jolloin tilaaja ottaa valmiin ja toimintakuntoisen rakennuksen urakoitsijalta vastaan ja luovuttaa sen käyttäjälle. Rakennushankkeen edetessä toteutetaan käyttöönottoprosessin tehtäviä, joiden tarkoituksena on luoda edellytykset rakennuksen sujuvalle käyttöönotolle ja käyttäjän toiminnan aloittamiselle.
Tavoitteiden saavuttamiseksi työssä perehdyttiin hankkeen osapuoliin, vaiheisiin sekä itse käyttöönottoprosessiin, joiden perusteella luotiin teoreettinen viitekehys tutkittavalle aiheelle. Työn varsinainen tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena, minkä avulla tunnistettiin tehtäviä ja haasteita, joiden nähtiin vaikuttavan käyttöönottoprosessiin ja sen perusteella muodostuneeseen asiakastyytyväisyyteen.
Tutkimus osoitti, että monimutkaisen käyttöönottoprosessin onnistuminen vaatii projektinjohdolta suunnitelmallista resursointia ja toteutusta, joilla selkeytetään prosessin kulkua ja parannetaan asiakastyytyväisyyttä. Tutkimuksen perusteella luotiin käyttöönottoprosessikuvaus Rakennuttajatoimisto Allianssi Oy:n käytettäväksi. Käyttöönottoprosessikuvaukseen sisällytettiin rakennushankkeen aikaisia ja merkityksellisiä toimenpiteitä, joiden todettiin tehostavan vastaan- ja käyttöönottoa.