Tutkimus elektronisten hintaetikettien taloudellisesta kannattavuudesta
Haapa-Aho, Aleksi (2018)
Haapa-Aho, Aleksi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802021973
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802021973
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Suomen Osuuskauppojen Keskuskunnalle ja sen aiheena oli tutkia S-ryhmän hedelmä ja vihannesosastojen hyllynreunaetikettien vaihtoprosessin sähköistämisestä syntyviä kustannussäästöjä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, onko S-ryhmälle taloudellisesti kannattavaa vaihtaa hedelmä ja vihannesosastojen hyllynreuna- ja lattiapaikkojen hintaetiketit elektronisiin.
Tutkimus aloitettiin paperisten hintaetikettien vaihtoprosessin kuvauksella ja vaiheaikojen laskemisella. Prosessikuvauksen perusteella laskettiin vaihtoprosessin kustannukset niin yksittäisissä myymälöissä kuin kaikissa Prismoissa ja S-Marketeissa yhteensä. Prosessi rajattiin alkamaan tuotetietomuutosten päivityksestä S-ryhmän tuotetietojärjestelmään ja prosessin viimeinen vaihe oli vanhojen paperietikettien irrottaminen ja uusien etikettien aset-taminen vanhojen tilalle. Elektronisille hintaetiketeille laskettiin suurin mahdollinen hankinta-hinta, kun järjestelmän teknillistaloudelliseksi käyttöiäksi määriteltiin 5 vuotta.
Paperisten hintaetikettien vaihtoprosessin kuvausta ja kustannuslaskelmia varten käytiin kolmessa eri S-ryhmän myymälässä. Jokaisessa myymälässä mitattiin prosessin eri vaiheisiin kuluneet ajat. Prosessikuvauksen avulla laskettiin prosessin kustannukset, joita pystyttiin vertaamaan elektronisten hintaetikettien vaihtoprosessin kustannuksiin. Elektronisen hintaetikettijärjestelmän suurin hankintahinta laskettiin viiden vuoden aikana paperisista hintaetiketeistä syntyvien vaihtokustannusten perusteella.
Tutkimuksen tuloksena saatiin kustannuslaskelmat paperisten hintaetikettien vaihtoprosessista sekä laskelmat elektronisen hintaetikettijärjestelmän taloudellisesti kannattavasta hankintahinnasta.
Tutkimuksen tuloksena laskettu hankintahinta on merkittävä vertailuarvo elektronisen hintaetikettijärjestelmän hankinnassa. Jos SOK:n saamat järjestelmätarjoukset ylittävät lasketun suurimman hankintahinnan, ei elektronisten hintaetikettien hankinta ole SOK:lle taloudellisesti kannattavaa.
Osa työn sisällöstä on salattu työn toimeksiantajan pyynnöstä.
Tutkimus aloitettiin paperisten hintaetikettien vaihtoprosessin kuvauksella ja vaiheaikojen laskemisella. Prosessikuvauksen perusteella laskettiin vaihtoprosessin kustannukset niin yksittäisissä myymälöissä kuin kaikissa Prismoissa ja S-Marketeissa yhteensä. Prosessi rajattiin alkamaan tuotetietomuutosten päivityksestä S-ryhmän tuotetietojärjestelmään ja prosessin viimeinen vaihe oli vanhojen paperietikettien irrottaminen ja uusien etikettien aset-taminen vanhojen tilalle. Elektronisille hintaetiketeille laskettiin suurin mahdollinen hankinta-hinta, kun järjestelmän teknillistaloudelliseksi käyttöiäksi määriteltiin 5 vuotta.
Paperisten hintaetikettien vaihtoprosessin kuvausta ja kustannuslaskelmia varten käytiin kolmessa eri S-ryhmän myymälässä. Jokaisessa myymälässä mitattiin prosessin eri vaiheisiin kuluneet ajat. Prosessikuvauksen avulla laskettiin prosessin kustannukset, joita pystyttiin vertaamaan elektronisten hintaetikettien vaihtoprosessin kustannuksiin. Elektronisen hintaetikettijärjestelmän suurin hankintahinta laskettiin viiden vuoden aikana paperisista hintaetiketeistä syntyvien vaihtokustannusten perusteella.
Tutkimuksen tuloksena saatiin kustannuslaskelmat paperisten hintaetikettien vaihtoprosessista sekä laskelmat elektronisen hintaetikettijärjestelmän taloudellisesti kannattavasta hankintahinnasta.
Tutkimuksen tuloksena laskettu hankintahinta on merkittävä vertailuarvo elektronisen hintaetikettijärjestelmän hankinnassa. Jos SOK:n saamat järjestelmätarjoukset ylittävät lasketun suurimman hankintahinnan, ei elektronisten hintaetikettien hankinta ole SOK:lle taloudellisesti kannattavaa.
Osa työn sisällöstä on salattu työn toimeksiantajan pyynnöstä.