Raising awareness of gender sensitivity in a private English speaking nursery : Reflective guide on gender
Kangas, Jasminella (2018)
Kangas, Jasminella
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802011898
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802011898
Tiivistelmä
Uudet varhaiskasvatussuunnitelman perusteet vaativat varhaiskasvatuksen olevan sukupuolisensitiivistä. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä opas sukupuolesta ja sukupuolisensitiivisyydestä yksityiselle päiväkodille. Oppaan kohderyhmä on päiväkodin työntekijät, ja pyyntö reflektoivasta oppaasta tuli päiväkodin johdolta. Päiväkodin toimintakieli on englanti, joten opaskin kirjoitettiin englannin kielellä.
Oppaan sisältö suunnattiin päiväkodin työntekijöille, joten halusin kuulla heidän ajatuksiaan aiheesta. Halusin myös kuulla heidän toiveitaan oppaalle, ja sisältö muokkautuikin teorian ja työntekijöiden toiveiden mukaisesti. Tarkoituksena oli, että oppaan avulla työntekijät saisivat tietoa sukupuolesta ja sukupuolisensitiivisyydestä, ja että he oppaan avulla voisivat reflektoida omaa toimintaansa.
Opinnäytetyöhön kuuluvat kirjallinen osa ja itse opas. Kirjallisessa osuudessa toin esiin uudet varhaiskasvatussuunnitelman perusteet, mikä oli myös päiväkodin toive. Tämän lisäksi kirjallisessa osassa esitellään sukupuoli, sukupuolisensitiivisyys ja sosiaalinen konstruktionismi. Kirjallisessa osassa on myös selitetty metodit, joita haastatteluissa käytettiin. Kysymykset kartoittivat työntekijöiden tietoja opinnäytetyön aiheista ja myös heidän toiveistaan oppaalle. Oppaassa käsitellään samoja teemoja kuin kirjallisessa osassa, mutta siihen on lisätty osioita työntekijöiltä saatujen ideoiden perusteella.
Aiheena sukupuolisensitiivisyys on ajankohtainen, varsinkin kun uudet varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ovat astuneet voimaan. Itse pidin, ja edelleen pidän, aihetta mielenkiitoisena. Haastattelut olivat hyvä tapa kartoittaa työntekijöiden käsityksiä opinnäytetyön aihepiiristä, ja sainkin selville, että he pitivät teemaa tärkeänä. Opinnäytetyöprosessin aikana en ehtinyt saamaan palautetta reflektoivan oppaan käytöstä käytännössä.
Oppaan sisältö suunnattiin päiväkodin työntekijöille, joten halusin kuulla heidän ajatuksiaan aiheesta. Halusin myös kuulla heidän toiveitaan oppaalle, ja sisältö muokkautuikin teorian ja työntekijöiden toiveiden mukaisesti. Tarkoituksena oli, että oppaan avulla työntekijät saisivat tietoa sukupuolesta ja sukupuolisensitiivisyydestä, ja että he oppaan avulla voisivat reflektoida omaa toimintaansa.
Opinnäytetyöhön kuuluvat kirjallinen osa ja itse opas. Kirjallisessa osuudessa toin esiin uudet varhaiskasvatussuunnitelman perusteet, mikä oli myös päiväkodin toive. Tämän lisäksi kirjallisessa osassa esitellään sukupuoli, sukupuolisensitiivisyys ja sosiaalinen konstruktionismi. Kirjallisessa osassa on myös selitetty metodit, joita haastatteluissa käytettiin. Kysymykset kartoittivat työntekijöiden tietoja opinnäytetyön aiheista ja myös heidän toiveistaan oppaalle. Oppaassa käsitellään samoja teemoja kuin kirjallisessa osassa, mutta siihen on lisätty osioita työntekijöiltä saatujen ideoiden perusteella.
Aiheena sukupuolisensitiivisyys on ajankohtainen, varsinkin kun uudet varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ovat astuneet voimaan. Itse pidin, ja edelleen pidän, aihetta mielenkiitoisena. Haastattelut olivat hyvä tapa kartoittaa työntekijöiden käsityksiä opinnäytetyön aihepiiristä, ja sainkin selville, että he pitivät teemaa tärkeänä. Opinnäytetyöprosessin aikana en ehtinyt saamaan palautetta reflektoivan oppaan käytöstä käytännössä.