Haavahoidon asiantuntija -erikoistumiskoulutuksen arviointiraportti
Seppänen, Salla (2018)
Seppänen, Salla
Editoija
Seppänen, Salla
Savonia ammattikorkeakoulu
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-203-250-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-203-250-8
Tiivistelmä
Korkeakoulupolitiikan tavoitteena on kehittää korkeakoulujärjestelmäämme kansainvälisesti kilpailukykyiseksi ja houkuttelevaksi. Tämä
tarkoittaa erityisesti koulutuksen laadun ja vaikuttavuuden kehittämistä. Korkeakoulutuksen laatua on nostettu uudistamalla koulutussisältöjä, opetusmenetelmiä, oppimisympäristöjä ja opettajien osaamista sekä lisäämällä koulutusalojen ja korkeakoulujen välistä yhteistyötä
ja työnjakoa koulutuksen suunnittelussa ja toteutuksessa.
Erikoistumiskoulutukset ovat verrattain uusi työelämässä jo toimineille korkeakoulututkinnon suorittaneille tai vastaavan osaamisen saavuttaneille tarkoitettu koulutusmuoto, joka sijoittuu tutkintokoulutuksen ja täydennyskoulutuksen rinnalle. Erikoistumiskoulutus täydentää tutkintoon johtavaa koulutusta ja vastaa työelämästä nouseviin erikoisosaamisen tarpeisiin.
Haavahoidon asiantuntija 30 op -erikoistumiskoulutus oli ensimmäinen sosiaali- ja terveysalan toteutunut erikoistumiskoulutus. Koulutusta koordinoi Savonia-ammattikorkeakoulu ja toteuttajina olivat Centria ammattikorkeakoulu, Hämeen ammattikorkeakoulu, Lahden
ammattikorkeakoulu, Mikkelin ammattikorkeakoulu, Oulun ammattikorkeakoulu, Satakunnan ammattikorkeakoulu, Savonia-ammattikorkeakoulu, Tampereen ammattikorkeakoulu, Turun ammattikorkeakoulu ja Vaasan ammattikorkeakoulu.
Tämän raportin tavoitteena on kuvailla valtakunnallisen Haavahoidon asiantuntija 30 op -erikoistumiskoulutuksen ensimmäisen ns. pilottikoulutuksen suunnittelua, toteutusta ja arviointia kymmenen ammattikorkeakoulun yhteistyönä. Raportissa kuvaillaan erikoistumiskoulutuksen tausta, toteuttaminen pedagogisine valintoineen sekä arvioidaan koulutuksen ammattilaiselle tuottamaa haavahoidon osaamista
ja asiantuntijuutta. Koulutuksen toteutusta on arvioitu kouluttajien ja opiskelijoiden näkökulmasta. Lisäksi raportissa on nostettu esille opiskelijoiden koulutuksen aikana tehtyjen kehittämishankkeiden teemat ja niiden tuottama tieto, jotta se olisi jatkossa hyödynnettävissä
laajasti haavapotilaan hoidon kehittämisessä.
Raportti nostaa esille haavahoidon erikoisosaamisen vaativuuden ja merkityksen haavapotilaan hoidon laadulle ja vaikuttavuudelle, jota on tarkasteltu erityisesti koulutuksen tulevaisuuden ja kehittämishaasteiden kautta.
tarkoittaa erityisesti koulutuksen laadun ja vaikuttavuuden kehittämistä. Korkeakoulutuksen laatua on nostettu uudistamalla koulutussisältöjä, opetusmenetelmiä, oppimisympäristöjä ja opettajien osaamista sekä lisäämällä koulutusalojen ja korkeakoulujen välistä yhteistyötä
ja työnjakoa koulutuksen suunnittelussa ja toteutuksessa.
Erikoistumiskoulutukset ovat verrattain uusi työelämässä jo toimineille korkeakoulututkinnon suorittaneille tai vastaavan osaamisen saavuttaneille tarkoitettu koulutusmuoto, joka sijoittuu tutkintokoulutuksen ja täydennyskoulutuksen rinnalle. Erikoistumiskoulutus täydentää tutkintoon johtavaa koulutusta ja vastaa työelämästä nouseviin erikoisosaamisen tarpeisiin.
Haavahoidon asiantuntija 30 op -erikoistumiskoulutus oli ensimmäinen sosiaali- ja terveysalan toteutunut erikoistumiskoulutus. Koulutusta koordinoi Savonia-ammattikorkeakoulu ja toteuttajina olivat Centria ammattikorkeakoulu, Hämeen ammattikorkeakoulu, Lahden
ammattikorkeakoulu, Mikkelin ammattikorkeakoulu, Oulun ammattikorkeakoulu, Satakunnan ammattikorkeakoulu, Savonia-ammattikorkeakoulu, Tampereen ammattikorkeakoulu, Turun ammattikorkeakoulu ja Vaasan ammattikorkeakoulu.
Tämän raportin tavoitteena on kuvailla valtakunnallisen Haavahoidon asiantuntija 30 op -erikoistumiskoulutuksen ensimmäisen ns. pilottikoulutuksen suunnittelua, toteutusta ja arviointia kymmenen ammattikorkeakoulun yhteistyönä. Raportissa kuvaillaan erikoistumiskoulutuksen tausta, toteuttaminen pedagogisine valintoineen sekä arvioidaan koulutuksen ammattilaiselle tuottamaa haavahoidon osaamista
ja asiantuntijuutta. Koulutuksen toteutusta on arvioitu kouluttajien ja opiskelijoiden näkökulmasta. Lisäksi raportissa on nostettu esille opiskelijoiden koulutuksen aikana tehtyjen kehittämishankkeiden teemat ja niiden tuottama tieto, jotta se olisi jatkossa hyödynnettävissä
laajasti haavapotilaan hoidon kehittämisessä.
Raportti nostaa esille haavahoidon erikoisosaamisen vaativuuden ja merkityksen haavapotilaan hoidon laadulle ja vaikuttavuudelle, jota on tarkasteltu erityisesti koulutuksen tulevaisuuden ja kehittämishaasteiden kautta.