B2B-palvelupaketointi : case: KukkaKaristo
Pailokari, Suvi (2018)
Pailokari, Suvi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801231563
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801231563
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe syntyi tuoreen kukkakauppayrittäjän tarpeista aloittaa rakentamaan yrityksille suunnattua kukkamyyntiä. Vakituinen yritystilaajakanta voisi auttaa tasoittamaan muuten sesonkipainoitteista kuluttajamyyntiä ja näin helpottaa tuloksellisen liiketoiminnan tekemistä.
Keväällä 2017 tehty markkinointisuunnitelmaprojekti ja sen verkkokehitystoimenpiteet olivat jo ensi askelia pohjustamaan yritysmyyntiin tarvittavia elementtejä, kuten optimoidut verkkosivut, yleinen verkkolöydettävyys ja sosiaalisten medioiden hyödyntäminen. Opinnäytetyö keskittyikin kartoittamaan Lahden alueen yritysmarkkinoita ja toimeksiantajan toimialaa ja kilpailijakenttää. Teemahaastatteluna tehdyn tarvetutkimuksen pohjalta toimeksiantajan tarpeet huomioiden opinnäytetyön konkreettiseksi osuudeksi muodostuivat asiakaskeskeiset palvelupaketit. Toimeksiantajalle oli tärkeää opinnäytetyön käytännön hyödyntäminen.
Opinnäytetyön taustat rakennettiin kirjoittajan oman miltei 20 vuoden markkinointikokemuksen ja -osaamisen, B2B-ympäristön ja –markkinoinnin sekä palvelumuotoilun teorioiden pohjalta. Tällä kattavalla teoriaotoksella luotiin pohja B2B-markkinoinnin periaatteisiin ja palvelumuotoilun työkalua Coco Cosmos -kommunikaatiotyökalua hyödyntäen selvitettiin toimeksiantajan liiketoiminnan nykytila ja tulevaisuuden haasteet sekä tavoitteet.
Kaikkea opinnäytetyön laatimisen aikana kerrytettyä tietoa hyödyntämällä muotoutuivat neljä erilaiseen asiakastarpeeseen keskittynyttä palvelupakettikokonaisuutta. Tutkimustuloksista nousi esille ostotarpeiden erilaisuus ja näiden erilaisuuksien pohjalta rakennettiin neljä tyypillistä yritysostajapersoonaa. Ostajapersoonien tarpeet huomioiden palvelupaketit luotiin vastaamaan niin toimeksiantajan antamia tavoitteita ja suuntaviivoja kuin saatuja tutkimustuloksia. Palvelupakettien käyttöönottoa helpotettiin rakentamalla kattava yritysrekisteri Lahden alueen potentiaalisista yritystilaajista.
Toimeksiantajalle jäävät kehittämiskohteiksi verkkosivuston Yrityksille-osion jatkokehitystyöt, hakusanamarkkinoinnin aloittaminen sekä markkinointi- ja myyntimateriaalien luominen palvelupakettien käyttöönottoon ja itse myyntityön aloittamiseen. Nyt suunnitellut palvelupaketit helpottavat toimeksiantajan palvelutarjoaman kohdistamista heti oikeaan yritysostajaan ja yritysrekisterin olemassaolo vähentää myyntityön aloittamiseen käytettyä aikaa. B2B-markkinoinnin muutos lähemmäs kuluttaja-asiakaskokemuksen muodostamista ja entisestään asiakaskeskeisempään toimintaan siirtyminen tuovat toimeksiantajalle mahdollisuuden olla ajan hermolla nykypäivän liiketoiminnassa ja markkinoinnissa.
Keväällä 2017 tehty markkinointisuunnitelmaprojekti ja sen verkkokehitystoimenpiteet olivat jo ensi askelia pohjustamaan yritysmyyntiin tarvittavia elementtejä, kuten optimoidut verkkosivut, yleinen verkkolöydettävyys ja sosiaalisten medioiden hyödyntäminen. Opinnäytetyö keskittyikin kartoittamaan Lahden alueen yritysmarkkinoita ja toimeksiantajan toimialaa ja kilpailijakenttää. Teemahaastatteluna tehdyn tarvetutkimuksen pohjalta toimeksiantajan tarpeet huomioiden opinnäytetyön konkreettiseksi osuudeksi muodostuivat asiakaskeskeiset palvelupaketit. Toimeksiantajalle oli tärkeää opinnäytetyön käytännön hyödyntäminen.
Opinnäytetyön taustat rakennettiin kirjoittajan oman miltei 20 vuoden markkinointikokemuksen ja -osaamisen, B2B-ympäristön ja –markkinoinnin sekä palvelumuotoilun teorioiden pohjalta. Tällä kattavalla teoriaotoksella luotiin pohja B2B-markkinoinnin periaatteisiin ja palvelumuotoilun työkalua Coco Cosmos -kommunikaatiotyökalua hyödyntäen selvitettiin toimeksiantajan liiketoiminnan nykytila ja tulevaisuuden haasteet sekä tavoitteet.
Kaikkea opinnäytetyön laatimisen aikana kerrytettyä tietoa hyödyntämällä muotoutuivat neljä erilaiseen asiakastarpeeseen keskittynyttä palvelupakettikokonaisuutta. Tutkimustuloksista nousi esille ostotarpeiden erilaisuus ja näiden erilaisuuksien pohjalta rakennettiin neljä tyypillistä yritysostajapersoonaa. Ostajapersoonien tarpeet huomioiden palvelupaketit luotiin vastaamaan niin toimeksiantajan antamia tavoitteita ja suuntaviivoja kuin saatuja tutkimustuloksia. Palvelupakettien käyttöönottoa helpotettiin rakentamalla kattava yritysrekisteri Lahden alueen potentiaalisista yritystilaajista.
Toimeksiantajalle jäävät kehittämiskohteiksi verkkosivuston Yrityksille-osion jatkokehitystyöt, hakusanamarkkinoinnin aloittaminen sekä markkinointi- ja myyntimateriaalien luominen palvelupakettien käyttöönottoon ja itse myyntityön aloittamiseen. Nyt suunnitellut palvelupaketit helpottavat toimeksiantajan palvelutarjoaman kohdistamista heti oikeaan yritysostajaan ja yritysrekisterin olemassaolo vähentää myyntityön aloittamiseen käytettyä aikaa. B2B-markkinoinnin muutos lähemmäs kuluttaja-asiakaskokemuksen muodostamista ja entisestään asiakaskeskeisempään toimintaan siirtyminen tuovat toimeksiantajalle mahdollisuuden olla ajan hermolla nykypäivän liiketoiminnassa ja markkinoinnissa.