Sairaanhoitajaopiskelijan ohjausprosessi käytännön harjoittelussa : mitä tarkoittaa, miten kuvattu kirjallisuudessa
Holanne, Pauliina; Hulkkonen, Anniina; Koponen, Markus (2017)
Holanne, Pauliina
Hulkkonen, Anniina
Koponen, Markus
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801121256
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801121256
Tiivistelmä
Opiskelijaohjausprosessi on sairaanhoitopiirien yhdessä luoma ja käyttämä pohja sairaanhoitaja opiskelijoiden käytännön harjoittelulle. Sairaanhoitajaopiskelijan käytännön harjoittelussa tapahtuva ohjausprosessi antaa osapuolille roolit, tehtävät ja lähtökohdat, joilla pyritään onnistuneeseen käytännön harjoitteluun. Opiskelijaohjausprosessi on kehitetty, jotta sairaanhoitajaopiskelijat saisivat koko Suomessa tasa-arvoisen ja laadullisesti hyvän käytännön harjoittelun. Ohjausprosessin laadun kehittämiseksi on luotu laatusuositukset. Käytännön harjoittelu konkretisoi teoreettisen pohjan mikä sairaanhoitajakoulutuksessa on opittu.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla, mitä hyvä ohjausprosessi käytännön harjoittelussa käsittää, mitkä ovat toimivia käytänteitä ja missä on vielä kehitettävää. Opinnäytetyön tavoitteena oli tämän pohjalta tarkastella onnistuneen opiske-lijaohjausprosessin sisältöä ja perustuuko käytössä olevat ohjausprosessit tieteelliseen tietoon.
Tutkimuksia kirjallisuuskatsaukseen valikoitui n=11, käytetyt tutkimukset ovat tehty Suomessa. Opinnäytetyö toteutettiin osana Verkkovirta, työn opinnollistamista verkkoyhteistyönä - hanketta. Hankkeen tavoitteena oli kytkeä työ ja koulunkäynti tiiviimmin yhteen ja näin luoda uusia tapoja opiskella niiden ohessa. Hanke on osa opetus- ja kulttuuriministeriön valtakunnallista hankekokonaisuutta: Osuvaa osaamista, Korkeakoulusta työelämään.
Tulokset käsittelivät pääosin opiskelijan ja omaohjaajan näkökulmaa sairaanhoitajaopiskelijan opiskelijaohjausprosessissa, joka tapahtuu käytännön harjoittelussa. Tuloksissa ilmeni, että opetussuunnitelman asettamiin harjoittelun tavoitteisiin on vaikea konkretisoida käytännön harjoittelussa. Ohjaajan roolin tärkeys onnistuneelle opiskelijaohjausprosessille korostui tutkimuksissa. Rakentavan palautteen tärkeys korostui. Tuloksissa selvisi, että käytännön harjoittelun ohjaajan roolia on tutkittu enemmän kuin sairaanhoitaja opiskelijan näkökulmasta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla, mitä hyvä ohjausprosessi käytännön harjoittelussa käsittää, mitkä ovat toimivia käytänteitä ja missä on vielä kehitettävää. Opinnäytetyön tavoitteena oli tämän pohjalta tarkastella onnistuneen opiske-lijaohjausprosessin sisältöä ja perustuuko käytössä olevat ohjausprosessit tieteelliseen tietoon.
Tutkimuksia kirjallisuuskatsaukseen valikoitui n=11, käytetyt tutkimukset ovat tehty Suomessa. Opinnäytetyö toteutettiin osana Verkkovirta, työn opinnollistamista verkkoyhteistyönä - hanketta. Hankkeen tavoitteena oli kytkeä työ ja koulunkäynti tiiviimmin yhteen ja näin luoda uusia tapoja opiskella niiden ohessa. Hanke on osa opetus- ja kulttuuriministeriön valtakunnallista hankekokonaisuutta: Osuvaa osaamista, Korkeakoulusta työelämään.
Tulokset käsittelivät pääosin opiskelijan ja omaohjaajan näkökulmaa sairaanhoitajaopiskelijan opiskelijaohjausprosessissa, joka tapahtuu käytännön harjoittelussa. Tuloksissa ilmeni, että opetussuunnitelman asettamiin harjoittelun tavoitteisiin on vaikea konkretisoida käytännön harjoittelussa. Ohjaajan roolin tärkeys onnistuneelle opiskelijaohjausprosessille korostui tutkimuksissa. Rakentavan palautteen tärkeys korostui. Tuloksissa selvisi, että käytännön harjoittelun ohjaajan roolia on tutkittu enemmän kuin sairaanhoitaja opiskelijan näkökulmasta.