Yrityksen vetovoimatekijät rekrytoinnissa : Yritys X
Fager-Pintilä, Iida (2017)
Fager-Pintilä, Iida
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801041068
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801041068
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön päätavoite oli kehittää kohdeyrityksen rekrytointia. Tavoitteena oli selvittää, mitkä ovat rekrytoinnissa tehokkaita uusien työntekijöiden houkuttelukeinoja, mikä vaikutus työnantajamielikuvalla on rekrytoinneissa ja miten erityisesti sisäistä työnantajamielikuvaa voitaisiin hyödyntää yrityksen vetovoimatekijänä.
Opinnäytetyön viitekehyksessä käsiteltiin rekrytointia, työnantajamielikuvaa sekä työhyvinvointia. Työnantajamielikuvaa käsiteltiin sekä sisäisen että ulkoisen työnantajamielikuvan näkökulmasta. Lähteinä opinnäytetyössä käytettiin kirjallisuutta ja internetjulkaisuja. Tässä opinnäytetyössä käytettiin määrällistä tutkimusmenetelmää. Tutkittavana aiheena oli kohdeyrityksen sisäinen työnantajamielikuva.
Tutkimuksen aineisto kerättiin verkkokyselylomakkeella. Kysely sisälsi strukturoituja ja avoimia kysymyksiä. Kyselylomakkeessa käytetyt kysymykset muotoiltiin arkikielelle, niin että ne olivat helposti ymmärrettävissä.
Tutkimustulosten perusteella yrityksen työntekijöiden sisäinen työnantajamielikuva oli pääasiallisesti positiivinen. Vastauksissa usein toistuva, hyvää sisäistä työnantajamielikuvaa luova tekijä, oli työntekijöiden kokemus vastuun ja kehittymismahdollisuuksien saamisesta. Kyselyn perusteella kävi ilmi, että yrityksen ulkoinen työnantajamielikuva ei ole ollut syy yrityksen palvelukseen hakeutumiselle, vaan syinä olivat yleensä taloudelliset tekijät.
Yrityksen tulisi käyttää rekrytoinnin houkuttelukeinoina niitä asioita, jotka nousivat kyselyssä esille positiivisina asioina ja luoda niiden avulla hakijoille todellisia mielikuvia. Kohdeyrityksen tulisi myös kehittää ulkoista työnantajamielikuvaansa, joka on myös tehokas rekrytoinnin väline.
Opinnäytetyön viitekehyksessä käsiteltiin rekrytointia, työnantajamielikuvaa sekä työhyvinvointia. Työnantajamielikuvaa käsiteltiin sekä sisäisen että ulkoisen työnantajamielikuvan näkökulmasta. Lähteinä opinnäytetyössä käytettiin kirjallisuutta ja internetjulkaisuja. Tässä opinnäytetyössä käytettiin määrällistä tutkimusmenetelmää. Tutkittavana aiheena oli kohdeyrityksen sisäinen työnantajamielikuva.
Tutkimuksen aineisto kerättiin verkkokyselylomakkeella. Kysely sisälsi strukturoituja ja avoimia kysymyksiä. Kyselylomakkeessa käytetyt kysymykset muotoiltiin arkikielelle, niin että ne olivat helposti ymmärrettävissä.
Tutkimustulosten perusteella yrityksen työntekijöiden sisäinen työnantajamielikuva oli pääasiallisesti positiivinen. Vastauksissa usein toistuva, hyvää sisäistä työnantajamielikuvaa luova tekijä, oli työntekijöiden kokemus vastuun ja kehittymismahdollisuuksien saamisesta. Kyselyn perusteella kävi ilmi, että yrityksen ulkoinen työnantajamielikuva ei ole ollut syy yrityksen palvelukseen hakeutumiselle, vaan syinä olivat yleensä taloudelliset tekijät.
Yrityksen tulisi käyttää rekrytoinnin houkuttelukeinoina niitä asioita, jotka nousivat kyselyssä esille positiivisina asioina ja luoda niiden avulla hakijoille todellisia mielikuvia. Kohdeyrityksen tulisi myös kehittää ulkoista työnantajamielikuvaansa, joka on myös tehokas rekrytoinnin väline.