Applying web analytics data and comparing it with user experience results : Case: www.hakijanopas.lamk.fi
Gembege, Martin (2017)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122222517
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122222517
Tiivistelmä
Tänä päivänä web analyytikka on erittäin isossa roolissa datan käsittelyssä. Tulosten saamiseksi dataa pitää louhia web analyytikalla. Tämä opinnäytetyö keskittyy tutkimaan web analyytikkaa Google Analyticsilla hakijanopas.lamk.fi sivustolta ja analysoimaan sitä.
Kiinnostus aihetta kohtaan on suuri, koska teen kotisivuja ja verkkokauppoja jossa mitataan web analytiikkaa. Opinnäytetyö keskittyy vain toimeksiantajan kanssa sovittuun Google anylyytiikka tilastoihin ja kyselyn vastauksiin eikä käsittele markkinointi näkökulmasta tuloksia.
Toimeksiantajana toimi Lahden ammattikorkeakoulun viestintä osasto. LAMKin tavoitteena oli saada mahdollisimman tarkkaa informaatiota käyttäjien käyttäytymisestä yhteishaun aikana.
Teoreettiset lähteet löytyivät pääosin elektronisista lähteistä, sillä aihe ja tekniset työkalut mistä opinnäytetyö koostui ovat niin uusia.
Tutkimuksessa oli kaksi tavoitetta. Yksi oli kartoittaa mahdollisimman tarkat vastaukset Webropol kyselyn kysymyksistä ja toinen analysoida sivustoa Google Analyticsilla. Tavoitteena oli ymmärtää, saavatko Lahden ammattikorkeakouluun pyrkijät tarpeeksi tietoa sivustolla ja kokevatko he sivuston tarpeeksi hyödylliseksi. Tämä informaatio saatiin Webropol kyselyllä, joka sitten verrattiin Google Analyticsin dataan.
Googlen analyytikalla saatiin selville, että sivusto löydettiin sosiaalisen median kautta eniten, käytetyin laite selaamiseen oli älypuhelin, korkein keskiaika sivustolla oli 00:01:28 ja eniten vierailtu sivu oli hakijanopas.lamk.fi/koulutukset.
Webropol kyselyyn osallistui 31 vastaajaa ja viidelle arvottiin 50 €: n palkinto S-market Hämeenmalle. Google oli vastaajien mukaan eniten käytetty hakukone, sivustolla oli hyvin tietoa opiskelusta ja sivustolla oli helppo löytää informaatiota.
Kiinnostus aihetta kohtaan on suuri, koska teen kotisivuja ja verkkokauppoja jossa mitataan web analytiikkaa. Opinnäytetyö keskittyy vain toimeksiantajan kanssa sovittuun Google anylyytiikka tilastoihin ja kyselyn vastauksiin eikä käsittele markkinointi näkökulmasta tuloksia.
Toimeksiantajana toimi Lahden ammattikorkeakoulun viestintä osasto. LAMKin tavoitteena oli saada mahdollisimman tarkkaa informaatiota käyttäjien käyttäytymisestä yhteishaun aikana.
Teoreettiset lähteet löytyivät pääosin elektronisista lähteistä, sillä aihe ja tekniset työkalut mistä opinnäytetyö koostui ovat niin uusia.
Tutkimuksessa oli kaksi tavoitetta. Yksi oli kartoittaa mahdollisimman tarkat vastaukset Webropol kyselyn kysymyksistä ja toinen analysoida sivustoa Google Analyticsilla. Tavoitteena oli ymmärtää, saavatko Lahden ammattikorkeakouluun pyrkijät tarpeeksi tietoa sivustolla ja kokevatko he sivuston tarpeeksi hyödylliseksi. Tämä informaatio saatiin Webropol kyselyllä, joka sitten verrattiin Google Analyticsin dataan.
Googlen analyytikalla saatiin selville, että sivusto löydettiin sosiaalisen median kautta eniten, käytetyin laite selaamiseen oli älypuhelin, korkein keskiaika sivustolla oli 00:01:28 ja eniten vierailtu sivu oli hakijanopas.lamk.fi/koulutukset.
Webropol kyselyyn osallistui 31 vastaajaa ja viidelle arvottiin 50 €: n palkinto S-market Hämeenmalle. Google oli vastaajien mukaan eniten käytetty hakukone, sivustolla oli hyvin tietoa opiskelusta ja sivustolla oli helppo löytää informaatiota.