Lapsen osallistaminen varhaiskasvatuksessa toimintaa ja liikuntaa suunniteltaessa
Rajala, Tuuli; Matikainen, Maija; Pöyhönen, Marika (2017)
Rajala, Tuuli
Matikainen, Maija
Pöyhönen, Marika
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801021023
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801021023
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka lapsen osallisuus on otettu huomioon Villa Piiparin päiväkodissa sekä miten ja millä keinoin lapsen osallisuutta lähdetään toteuttamaan uuden varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaisesti. Selvitimme minkälaisia toimintamalleja voisi hyödyntää osallistavampaa sekä, lapsilähtöistä toimintaa suunniteltaessa. Tarkoituksena opinnäytetyössä oli lapsen osallisuuden vahvistaminen sekä kehittäminen ja liikkuvamman arjen edistäminen. Opinnäytetyö rajattiin Villa Piiparin päiväkotiin, joka sijaitsee Lahdessa.
Teoriapohja opinnäytetyössä rakentui varhaiskasvatuksen, osallisuuden ja liikunnan sekä näiden aihepiirien käsitteiden ympärille. Varhaiskasvatus määritellään uuden 1.8.2017 voimaan tulleen varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden sekä varhaiskasvatuslain valossa. Työssä pohditaan osallisuutta yleisesti sekä lapsen näkökulmasta. Osallisuuteen on liitetty myös havainnoinnin sekä yhteisöllisyyden merkitys. Opinnäytetyössä huo- mioitiin liikunnan merkitys lapsen kehitykselle ja kasvulle sekä Ilo kasvaa liikkuen – ohjelma.
Toiminnallisen opinnäytetyön aineistona on laadullinen tutkimus, joka perustuu Villa Piiparin lastentarhanopettajille tehtyyn ryhmäteemahaastatteluun sekä tutkittuun teoriatietotoon. Haastattelu antoi tietoa jo käytössä olevista osallistamisen keinoista ja siitä, kuinka osallisuus koetaan Villa Piiparissa. Haastattelun sekä teoriatiedon avulla koottiin lasten osallisuutta edistäviä toiminta- ja ajatusmalleja.
Teoriapohja opinnäytetyössä rakentui varhaiskasvatuksen, osallisuuden ja liikunnan sekä näiden aihepiirien käsitteiden ympärille. Varhaiskasvatus määritellään uuden 1.8.2017 voimaan tulleen varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden sekä varhaiskasvatuslain valossa. Työssä pohditaan osallisuutta yleisesti sekä lapsen näkökulmasta. Osallisuuteen on liitetty myös havainnoinnin sekä yhteisöllisyyden merkitys. Opinnäytetyössä huo- mioitiin liikunnan merkitys lapsen kehitykselle ja kasvulle sekä Ilo kasvaa liikkuen – ohjelma.
Toiminnallisen opinnäytetyön aineistona on laadullinen tutkimus, joka perustuu Villa Piiparin lastentarhanopettajille tehtyyn ryhmäteemahaastatteluun sekä tutkittuun teoriatietotoon. Haastattelu antoi tietoa jo käytössä olevista osallistamisen keinoista ja siitä, kuinka osallisuus koetaan Villa Piiparissa. Haastattelun sekä teoriatiedon avulla koottiin lasten osallisuutta edistäviä toiminta- ja ajatusmalleja.