Competitor Analysis for a Commercial Unmanned Aircraft Systems (UAS) Manufacturer
Murphy, Mikko (2017)
Murphy, Mikko
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122122418
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122122418
Tiivistelmä
Markkinat miehittämättömille ilma-aluksille ovat kasvussa, samoin kuin erilaiset sovellukset joihin aluksia voi käyttää. Kaupallisten UAS markkinoiden nopean kehittymisen johdosta yritysten pitää jatkuvasti pysyä ajan tasalla markkinoiden uusista tuulista, jotta he voivat pysyä mukana kehityksessä.
Suomesta lähtöisin oleva Pohjonen Group tarvitsee ajantasaista tietoa kilpailijoistaan UAS markkinoilla verratakseen oman yrityksensä kehitystä heihin, sekä oppiakseen uutta. Tekemällä kilpailija-analyysin voi oppia ymmärtämään miten kilpailija-yritykset kilpailevat markkinoilla, sekä nähdä miltä osin ne eroavat tai ovat samanlaisia oman yrityksen kanssa. Kerättyä tutkimustietoa voidaan käyttää kilpailijoiden liikkeiden ennustamiseen ja datan pohjalta voidaan oppia parhaita yrityskäytäntöjä.
Kvalitatiivinen lähestymistapa mahdollisti yksityiskohtaisen tutkimustiedon analysoinnin, kun taas teoreettinen viitekehys auttoi yritysten analysoinnissa eri näkökannoilta. Tutkimusdata kerättiin haastattelemalla Pohjonen Groupin toimitusjohtajaa sekä keräämällä dokumentaarista tietoa ja raportteja verkosta.
Tutkimuksen tulokset näyttivät että yrityksillä oli yhtäläisyyksiä heidän asennoitumisessaan UAS markkinoihin ja heidän strategisessa keskittymisessään tutkimukseen ja kehitykseen. Toisaalta yritykset erosivat strategisesti markkinasegmenteissään ja tuoteperheissään. Yritystasolla Pohjonen Group erottautui kilpailijoistaan kahdella uniikilla tuotteellaan. Vahvistaakseen markkina-asemaansa, he voisivat harkita yhteistyötä yritysten ja yliopistojen kanssa, UAS pilotinkoulutusohjelman perustamista ja tilauspalvelun lanseeraamista. Työn suurin puute oli kerätyn datan vähyys. Tulevaisuuden tutkimukset voisivat tutkia yrityksiä UAS markkinoilla laajemmin tai kartoittaa Suomen markkinat.
Suomesta lähtöisin oleva Pohjonen Group tarvitsee ajantasaista tietoa kilpailijoistaan UAS markkinoilla verratakseen oman yrityksensä kehitystä heihin, sekä oppiakseen uutta. Tekemällä kilpailija-analyysin voi oppia ymmärtämään miten kilpailija-yritykset kilpailevat markkinoilla, sekä nähdä miltä osin ne eroavat tai ovat samanlaisia oman yrityksen kanssa. Kerättyä tutkimustietoa voidaan käyttää kilpailijoiden liikkeiden ennustamiseen ja datan pohjalta voidaan oppia parhaita yrityskäytäntöjä.
Kvalitatiivinen lähestymistapa mahdollisti yksityiskohtaisen tutkimustiedon analysoinnin, kun taas teoreettinen viitekehys auttoi yritysten analysoinnissa eri näkökannoilta. Tutkimusdata kerättiin haastattelemalla Pohjonen Groupin toimitusjohtajaa sekä keräämällä dokumentaarista tietoa ja raportteja verkosta.
Tutkimuksen tulokset näyttivät että yrityksillä oli yhtäläisyyksiä heidän asennoitumisessaan UAS markkinoihin ja heidän strategisessa keskittymisessään tutkimukseen ja kehitykseen. Toisaalta yritykset erosivat strategisesti markkinasegmenteissään ja tuoteperheissään. Yritystasolla Pohjonen Group erottautui kilpailijoistaan kahdella uniikilla tuotteellaan. Vahvistaakseen markkina-asemaansa, he voisivat harkita yhteistyötä yritysten ja yliopistojen kanssa, UAS pilotinkoulutusohjelman perustamista ja tilauspalvelun lanseeraamista. Työn suurin puute oli kerätyn datan vähyys. Tulevaisuuden tutkimukset voisivat tutkia yrityksiä UAS markkinoilla laajemmin tai kartoittaa Suomen markkinat.