Mobiilipelin käyttöliittymäprototyypin suunnitteluprosessi
Saari, Petri (2017)
Saari, Petri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122922603
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122922603
Tiivistelmä
Pelisuunnittelu on luonteeltaan iteratiivista ja pelin jatkuva kehitys on osa sen koko elinkaarta. Prosessin alkuvaiheessa on usein vaikea tietää missä muodossa käytettävyysideat konkreettisesti toteutuvat, mikä toiminnallisuus jää peliin ja mikä ei.
Tässä opinnäytetyössä pyritään avaamaan peliprojektin alkuvaiheen suunnitteluprosessia ja tarjoamaan yksi näkemys lähestyä tätä vaihetta käytettävyysanalyysin eli benchmarking-prosessin avulla.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta eri vaiheesta. Ensimmäisessä vaiheessa suoritetaan käyttöliittymäanalyysi, jossa analysoidaan neljä, kahdeksan pelin joukosta valittua, konseptin kannalta olennaiseksi havaittua peliä. Käyttöliittymäanalyysistä kerätään havaintoja, joiden pohjalta lähdetään ratkaisemaan analyysin alkuvaiheessa määriteltyjä käytettävyysongelmia, jotka määrittyvät pelin konseptointivaiheen toiminnallisuuskaavion mukaisesti. Analyysin jälkeen, toisessa vaiheessa, toteutetaan kerättyjen havaintojen pohjalta visuaalinen käyttöliittymäprototyyppi.
Vaikka työssä tutkitaan käyttöliittymiä, siinä ei suoriteta käytettävyystestausta. Työssä ei myöskään tehdä mitään varsinaisesti toiminnallista, vaan ainoastaan visuaalinen hahmotelma käyttöliittymästä, niin sanottu paperiprototyyppi. Tämän työn toteutus ja tulokset implementoidaan toiminnalliseen prototyyppiin projektin seuraavassa vaiheessa, jota seuraa ensimmäinen käyttäjätestaus.
Työn lopputulos tarjoaa parhaimmillaan konkreettisia ja teoreettisia apukeinoja projektin eri vaiheisiin, jotta aikaa vieviä iteraatiosyklejä pystyttäisiin vähentämään ja pöydälle saataisiin alkuvaiheessa mahdollisimman paljon relevantteja suuntaviivoja käytettävyys- ja käyttöliittymäsuunnittelun tueksi.
Tässä opinnäytetyössä pyritään avaamaan peliprojektin alkuvaiheen suunnitteluprosessia ja tarjoamaan yksi näkemys lähestyä tätä vaihetta käytettävyysanalyysin eli benchmarking-prosessin avulla.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta eri vaiheesta. Ensimmäisessä vaiheessa suoritetaan käyttöliittymäanalyysi, jossa analysoidaan neljä, kahdeksan pelin joukosta valittua, konseptin kannalta olennaiseksi havaittua peliä. Käyttöliittymäanalyysistä kerätään havaintoja, joiden pohjalta lähdetään ratkaisemaan analyysin alkuvaiheessa määriteltyjä käytettävyysongelmia, jotka määrittyvät pelin konseptointivaiheen toiminnallisuuskaavion mukaisesti. Analyysin jälkeen, toisessa vaiheessa, toteutetaan kerättyjen havaintojen pohjalta visuaalinen käyttöliittymäprototyyppi.
Vaikka työssä tutkitaan käyttöliittymiä, siinä ei suoriteta käytettävyystestausta. Työssä ei myöskään tehdä mitään varsinaisesti toiminnallista, vaan ainoastaan visuaalinen hahmotelma käyttöliittymästä, niin sanottu paperiprototyyppi. Tämän työn toteutus ja tulokset implementoidaan toiminnalliseen prototyyppiin projektin seuraavassa vaiheessa, jota seuraa ensimmäinen käyttäjätestaus.
Työn lopputulos tarjoaa parhaimmillaan konkreettisia ja teoreettisia apukeinoja projektin eri vaiheisiin, jotta aikaa vieviä iteraatiosyklejä pystyttäisiin vähentämään ja pöydälle saataisiin alkuvaiheessa mahdollisimman paljon relevantteja suuntaviivoja käytettävyys- ja käyttöliittymäsuunnittelun tueksi.