Järjestelmämuutoksen käyttöönoton kehittäminen Osuuskauppa Hämeenmaalla
Suokas, Anna (2017)
Suokas, Anna
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122822591
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122822591
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Osuuskauppa Hämeenmaalle ja se käsittelee järjestelmämuutosten käyttöönottoa marketkaupan myyjien näkökulmasta. Työn tarkoituksena oli selvittää myyjien kokemuksia aikaisemmista tavoista käydä järjestelmämuutoksia läpi sekä toiveita tulevia järjestelmämuutoksia ajatellen ja tehdä näiden pohjalta kehitysehdotuksia. Työn toimeksiantajana toimi Osuuskauppa Hämeenmaa, joka on osa S-ryhmää. Työ tehtiin erityisesti market-tuen tiimille.
Opinnäytetyön tietopohjassa käsitellään muutosjohtamista ja järjestelmämuutoksia sekä ihmisten johtamista. Tietopohjassa pohditaan myös muutosviestintää sekä muutoksen onnistumisen avaimia ja haasteita. Lopuksi tutustutaan muutosprosessin eri vaiheisiin. Lähteinä teoreettiseen viitekehykseen käytettiin aihetta käsittelevää kirjallisuutta ja internet-lähteitä.
Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena kysely- ja tiedonkeruuohjelma Webropolin avulla. Vastauksia saatiin yhteensä 30. Kyselyyn vastasi sekä miehiä että naisia kaikista S-ryhmän kolmesta tutkimuksessa mukana olleesta marketkaupan ketjusta: Prismasta, Smarketista ja Salesta. Vastausten perusteella järjestelmämuutokset opeteltaisiin mieluiten tulostetun ohjeistuksen avulla itsenäisesti tai järjestetyn koulutustilaisuuden avulla. Materiaalilta toivottiin selkeyttä ja kuvallisia ohjeita. Koulutustilaisuuksilta taas toivottiin käytännönläheistä opiskelua ja vinkkejä käytännössä arjen tilanteisiin. Vastausten perusteella tehtiin kehitysehdotuksia tulevia järjestelmämuutoksia varten.
Opinnäytetyön tietopohjassa käsitellään muutosjohtamista ja järjestelmämuutoksia sekä ihmisten johtamista. Tietopohjassa pohditaan myös muutosviestintää sekä muutoksen onnistumisen avaimia ja haasteita. Lopuksi tutustutaan muutosprosessin eri vaiheisiin. Lähteinä teoreettiseen viitekehykseen käytettiin aihetta käsittelevää kirjallisuutta ja internet-lähteitä.
Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena kysely- ja tiedonkeruuohjelma Webropolin avulla. Vastauksia saatiin yhteensä 30. Kyselyyn vastasi sekä miehiä että naisia kaikista S-ryhmän kolmesta tutkimuksessa mukana olleesta marketkaupan ketjusta: Prismasta, Smarketista ja Salesta. Vastausten perusteella järjestelmämuutokset opeteltaisiin mieluiten tulostetun ohjeistuksen avulla itsenäisesti tai järjestetyn koulutustilaisuuden avulla. Materiaalilta toivottiin selkeyttä ja kuvallisia ohjeita. Koulutustilaisuuksilta taas toivottiin käytännönläheistä opiskelua ja vinkkejä käytännössä arjen tilanteisiin. Vastausten perusteella tehtiin kehitysehdotuksia tulevia järjestelmämuutoksia varten.