Koulutusteemasivut Länsiväylä-lehteen
Aho, Pauliina (2010)
Aho, Pauliina
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005128981
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005128981
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
KYMENLAAKSON AMMATTIKORKEAKOULU
Viestintä
AHO, PAULIINA Koulutusteemasivut Länsiväylä-lehteen
Opinnäytetyö 36 sivua + 5 liitesivua
Työn ohjaaja Pt. tuntiopettaja Kirsti Pitkänen – Nurmi
Toimeksiantaja Suomen Lehtiyhtymä Oy
Maaliskuu 2010
Avainsanat kaupunkilehti, journalismi, teemajulkaisut, koulutus kohderyhmät
Tässä opinnäytetyössä perehdyttiin teemajulkaisuihin erityisesti kaupunkilehtien journalismissa. Työn tarkoituksena oli tutkia teemasivujen merkitystä erityisesti lukijoiden näkökulmasta. Kaupunkilehtiä käsitellään myös kaupallisesta näkökulmasta, sillä ilmoittajat ovat lehtien tärkeitä rahoittajia. Opinnäytetyöhön sisältyvät produktiona toteutetut koulutusteemasivut, joiden kohderyhmällä toteutettiin kysely.
Lähdemateriaalina on käytetty kirjallisuutta ja artikkeleita journalismista. Lisäksi Länsiväylä-lehden teemasivujen tuottajaa haastateltiin. Opinnäytetyön produktiivisena osana ideoitiin ja toimitettiin aukeaman koulutusteemasivut Länsiväylään. Koulutussivuihin valittiin kuusi koulutusta käsittelevää lehtijuttua valokuvineen. Sivun arvioivat myös 18 opiskelijasta koostunut kohderyhmä.
Kyselylomakkeina toteutettuun tutkimukseen osallistuivat lukion toisen vuosikurssin opiskelijat. Tutkimusmetodeina käytettiin pääosin kvalitatiivista tutkimusta, mutta kyselylomakkeeseen sisältyi myös kvantitatiivisia kysymyksiä. Kaksi kysymyksistä oli monivalintakysymyksiä, jotka sisältyivät kvantitatiivisiin tutkimusmetodeihin. Loput kysymyksistä olivat avoimia, kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän mukaisia kysymyksiä.
Yhteenvetona kyselystä voi päätellä opiskelijoiden olleen kiinnostuneimpia jutuista, joihin he voivat samaistua. Koulutussivujen toteutus onnistui kohtalaisen hyvin, sillä suurin osa opiskelijoista vastasi lukevansa vähän teemasivuja tai Länsiväylää. Koulutussivujen haasteena oli laajan kohderyhmän tavoittaminen. Kyselyyn vastanneet lukiolaiset arvioivat sivujen kohdistuneen vain nuoriin tai opiskelijoihin. Aukeaman teemasivuihin oli haasteellista toteuttaa eri-ikäisiä ja erilaisissa sosiaalisissa asemissa olevia lukijoita kiinnostavat yhtenäiset sivut. Jatkokehittelynä sivujen kohdistuminen eri-ikäisiin voisi onnistua paremmin esimerkiksi lisäämällä koulutussivujen määrää. Eri aukeamille voisi sijoittaa nuoria koskevan osion sekä aikuisopiskelijoille erikseen suunnatut kokonaisuudet. Lukijoiden lisäämiseksi olisi toimittajan osattava poimia ajankohtaiset, kohderyhmiä kiinnostavat aiheet. Kiinnostavuutta voi lisätä myös otsikoilla, kuvateksteillä sekä laadukkailla kuvilla.
KYMENLAAKSON AMMATTIKORKEAKOULU
Viestintä
AHO, PAULIINA Koulutusteemasivut Länsiväylä-lehteen
Opinnäytetyö 36 sivua + 5 liitesivua
Työn ohjaaja Pt. tuntiopettaja Kirsti Pitkänen – Nurmi
Toimeksiantaja Suomen Lehtiyhtymä Oy
Maaliskuu 2010
Avainsanat kaupunkilehti, journalismi, teemajulkaisut, koulutus kohderyhmät
Tässä opinnäytetyössä perehdyttiin teemajulkaisuihin erityisesti kaupunkilehtien journalismissa. Työn tarkoituksena oli tutkia teemasivujen merkitystä erityisesti lukijoiden näkökulmasta. Kaupunkilehtiä käsitellään myös kaupallisesta näkökulmasta, sillä ilmoittajat ovat lehtien tärkeitä rahoittajia. Opinnäytetyöhön sisältyvät produktiona toteutetut koulutusteemasivut, joiden kohderyhmällä toteutettiin kysely.
Lähdemateriaalina on käytetty kirjallisuutta ja artikkeleita journalismista. Lisäksi Länsiväylä-lehden teemasivujen tuottajaa haastateltiin. Opinnäytetyön produktiivisena osana ideoitiin ja toimitettiin aukeaman koulutusteemasivut Länsiväylään. Koulutussivuihin valittiin kuusi koulutusta käsittelevää lehtijuttua valokuvineen. Sivun arvioivat myös 18 opiskelijasta koostunut kohderyhmä.
Kyselylomakkeina toteutettuun tutkimukseen osallistuivat lukion toisen vuosikurssin opiskelijat. Tutkimusmetodeina käytettiin pääosin kvalitatiivista tutkimusta, mutta kyselylomakkeeseen sisältyi myös kvantitatiivisia kysymyksiä. Kaksi kysymyksistä oli monivalintakysymyksiä, jotka sisältyivät kvantitatiivisiin tutkimusmetodeihin. Loput kysymyksistä olivat avoimia, kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän mukaisia kysymyksiä.
Yhteenvetona kyselystä voi päätellä opiskelijoiden olleen kiinnostuneimpia jutuista, joihin he voivat samaistua. Koulutussivujen toteutus onnistui kohtalaisen hyvin, sillä suurin osa opiskelijoista vastasi lukevansa vähän teemasivuja tai Länsiväylää. Koulutussivujen haasteena oli laajan kohderyhmän tavoittaminen. Kyselyyn vastanneet lukiolaiset arvioivat sivujen kohdistuneen vain nuoriin tai opiskelijoihin. Aukeaman teemasivuihin oli haasteellista toteuttaa eri-ikäisiä ja erilaisissa sosiaalisissa asemissa olevia lukijoita kiinnostavat yhtenäiset sivut. Jatkokehittelynä sivujen kohdistuminen eri-ikäisiin voisi onnistua paremmin esimerkiksi lisäämällä koulutussivujen määrää. Eri aukeamille voisi sijoittaa nuoria koskevan osion sekä aikuisopiskelijoille erikseen suunnatut kokonaisuudet. Lukijoiden lisäämiseksi olisi toimittajan osattava poimia ajankohtaiset, kohderyhmiä kiinnostavat aiheet. Kiinnostavuutta voi lisätä myös otsikoilla, kuvateksteillä sekä laadukkailla kuvilla.