9.-luokkalaisten liikuntatottumukset ja jaksaminen
Välitalo, Meri; Sand, Miia (2017)
Välitalo, Meri
Sand, Miia
Vaasan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122622545
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122622545
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää Vöyrinkaupungin koulun 9.luokkalaisten liikuntatottumuksia ja niiden yhteyttä jaksamiseen. Tavoitteena tutkimuksessa on tuottaa Vöyrinkaupungin koululle tietoa 9.-luokkalaisten liikkumisesta sekä jaksamisesta. Tutkimustuloksilla halutaan parantaa tietoutta nuorten terveydestä. Tutkimuksesta saatua tietoa voidaan hyödyntää terveydenhoitajan vastaanotolla sekä tilanteissa, jossa nuorta halutaan motivoida liikkumaan.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään 9.-luokkalaisia, liikuntaa ja jaksamista. Tutkimus on kvantitatiivinen ja aineisto kerättiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella. Aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmalla sekä avoin kysymys induktiivisella sisällönanalyysillä. Kyselyyn vastasi 53 oppilasta.
Tutkimuksessa ilmeni, että Vöyrinkaupungin koulun 9.-luokkalaiset liikkuvat osittain suomalaisten nuorten liikuntasuositusten mukaisesti ja heidän jaksamisensa on hyvää. Oppilaat kokivat olevansa tyytyväisiä elämäänsä ja heillä oli myönteinen perusasenne. Hyötyliikunnan määrä oli riittävää, mutta kestävyysliikunnan määrää tulisi lisätä, jotta valtakunnalliset liikuntasuositukset täyttyisivät. Nuoret harrastivat lihaksia kuormittavia lajeja enemmän vähimmäissuosituksiin nähden. Oppilaat kokivat liikunnan parantavan fyysistä ja henkistä jaksamista sekä vaikuttavan positiivisesti koulumotivaation ja uneen. Liikunnan koettiin myös antavan muuta ajateltavaa arjen keskellä. Negatiivisesti liikunta vaikutti jaksamiseen muun muassa viemällä liikaa aikaa ja väsyttämällä. Liikunnan ja jaksamisen yhteyttä ei tässä opinnäytetyössä pystytty tilastollisin menetelmin osoittamaan, mutta yhteys pystyttiin tuomaan esille laadullisin keinoin avoimen kysymyksen avulla.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään 9.-luokkalaisia, liikuntaa ja jaksamista. Tutkimus on kvantitatiivinen ja aineisto kerättiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella. Aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmalla sekä avoin kysymys induktiivisella sisällönanalyysillä. Kyselyyn vastasi 53 oppilasta.
Tutkimuksessa ilmeni, että Vöyrinkaupungin koulun 9.-luokkalaiset liikkuvat osittain suomalaisten nuorten liikuntasuositusten mukaisesti ja heidän jaksamisensa on hyvää. Oppilaat kokivat olevansa tyytyväisiä elämäänsä ja heillä oli myönteinen perusasenne. Hyötyliikunnan määrä oli riittävää, mutta kestävyysliikunnan määrää tulisi lisätä, jotta valtakunnalliset liikuntasuositukset täyttyisivät. Nuoret harrastivat lihaksia kuormittavia lajeja enemmän vähimmäissuosituksiin nähden. Oppilaat kokivat liikunnan parantavan fyysistä ja henkistä jaksamista sekä vaikuttavan positiivisesti koulumotivaation ja uneen. Liikunnan koettiin myös antavan muuta ajateltavaa arjen keskellä. Negatiivisesti liikunta vaikutti jaksamiseen muun muassa viemällä liikaa aikaa ja väsyttämällä. Liikunnan ja jaksamisen yhteyttä ei tässä opinnäytetyössä pystytty tilastollisin menetelmin osoittamaan, mutta yhteys pystyttiin tuomaan esille laadullisin keinoin avoimen kysymyksen avulla.