Sisustussuunnitelma ketjussa toimivalle vaateliikkeelle
Kivelä, karoliina (2010)
Kivelä, karoliina
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005118934
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005118934
Tiivistelmä
Tässä työssä käsitellään liiketilasuunnitelman tekoa pienelle liikeketjuun kuuluvalle vaateliikkeelle. Kyseessä on Farkkujen tehtaanmyymälä liikeketjun Tampereen Koskikeskuksessa sijaitseva, pääosin farkkuja myyvä liike. Tavoitteena on kerätä suunnittelukohteena olevan liikkeen kannalta tärkeää tietoa jonka pohjalta voidaan suunnitella liikkeelle mahdollisimman toimiva, aikaa kestävä sekä asiakkaita ostamaan houkutteleva sisustussuunnitelma.
Koska liike on osa liikeketjua, työ alkaa tutkimusosiolla jossa käsitellään yritystoimintaa liikeketjussa sekä ketjun vaikutusta sen yksittäisiin liikkeisiin. Tutkimusosuus on linkitetty suunniteltavaan kohteeseen ja sen tarpeisiin. Yritystoiminnan lisäksi tutkimusosuudessa käydään läpi myös liiketilasuunnittelun perusasioita, koskien esimerkiksi tuotteiden esillepanoa, myymäläkalusteita sekä valaistusta. Tärkeä osa liiketilasuunnittelua on myös ihmisten ostokäyttäytymisen tutkiminen, jolla on ratkaiseva merkitys liikkeen menestymisen kannalta. Tutkimusmenetelminä ovat kirjallisuuden tutkiminen, haastattelut, valokuvaus sekä vierailut eri liikkeissä.
Työssä seurataan liiketilasuunnitelman valmistumista ja sen eri vaiheita sekä esitellään lopullinen suunnitelma. Suunnitelmassa on onnistuttu käyttämään hyödyksi tut-kimusosuuden tietoja, uudistettu liiketila voikin toimia malliliikkeenä Farkkujen tehtaanmyymälöiden tulevia liikkeitä suunniteltaessa.
Koska liike on osa liikeketjua, työ alkaa tutkimusosiolla jossa käsitellään yritystoimintaa liikeketjussa sekä ketjun vaikutusta sen yksittäisiin liikkeisiin. Tutkimusosuus on linkitetty suunniteltavaan kohteeseen ja sen tarpeisiin. Yritystoiminnan lisäksi tutkimusosuudessa käydään läpi myös liiketilasuunnittelun perusasioita, koskien esimerkiksi tuotteiden esillepanoa, myymäläkalusteita sekä valaistusta. Tärkeä osa liiketilasuunnittelua on myös ihmisten ostokäyttäytymisen tutkiminen, jolla on ratkaiseva merkitys liikkeen menestymisen kannalta. Tutkimusmenetelminä ovat kirjallisuuden tutkiminen, haastattelut, valokuvaus sekä vierailut eri liikkeissä.
Työssä seurataan liiketilasuunnitelman valmistumista ja sen eri vaiheita sekä esitellään lopullinen suunnitelma. Suunnitelmassa on onnistuttu käyttämään hyödyksi tut-kimusosuuden tietoja, uudistettu liiketila voikin toimia malliliikkeenä Farkkujen tehtaanmyymälöiden tulevia liikkeitä suunniteltaessa.