Kuinka luoda tapahtuma yhdessä asiakasryhmän kanssa? : Back to Pipestreet
Lehtola, Jarna; Suokas, Noora (2017)
Lehtola, Jarna
Suokas, Noora
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122122368
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122122368
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli Tiimiakatemian alumnitoiminnan kehittäminen siten, että alumnit saavat ammatillista kehittymistä edistävän tapahtuman, joka heiltä on toistaiseksi puuttunut. Tavoitteena oli luoda tapahtuma kokonaisuudessaan yhdessä asiakkaiden eli alumnien kanssa. Ihanteellinen lopputulos oli, että tapahtuman myötä alumnitoiminta aktivoituisi ja vastaavia tapahtumia järjestettäisiin myös jatkossa.
Ongelmaa aloitettiin ratkaisemaan toimintatutkimuksen avulla. Ensin tutkittiin kvantitatiivisen tutkimuksen menetelmin kyselyllä, mitä alumnit haluavat ja tarvitsevat. Kyselyn pohjalta muodostettiin ohjaajaryhmä. Ohjaajaryhmälle tehtiin kvalitatiivinen haastattelu, joka pohjautui kvantitatiivisen tutkimuksen tuloksiin. Ohjaajaryhmä toimi merkittävässä roolissa koko tapahtuman luomisen ajan. Heidän tärkein tehtävänsä oli tuoda esille asiakkaan näkökulmia. Tutkimusten tuloksien pohjalta aloitettiin rakentamaan tapahtumaa palvelumuotoilun menetelmiä käyttäen.
Ratkaisua aloitettiin rakentamaan palvelumuotoilun prosessin kautta, jossa edettiin tutkimuksen ongelman määrittelystä ratkaisujen luomiseen. Tukena käytettiin asiakasprofiileja, joiden kautta pyrittiin lisäämään asiakasymmärrystä. Palvelupolku ja sen kontaktipisteet pyrittiin visualisoimaan, jotta ne saatiin näkyviksi. Näin niitä oli helpompaa kehittää.
Tutkimuksien tulosten pohjalta luotiin Back to Pipestreet -tapahtuma, joka toteutettiin Tiimiakatemialla 22.9.2017. Tapahtumasta saadun palautteen perusteella itse tapahtuma ja sen sisältö miellyttivät osallistujia. Myös ohjaajaryhmä oli tyytyväinen toteutukseen. Tapahtuman innoittamana alumnit ovat järjestämässä vastaavaa tapahtumaa Helsinkiin sekä alumnitoimintaa lisättiin myös Tiimiakatemian alumnipäällikön toimesta.
Ongelmaa aloitettiin ratkaisemaan toimintatutkimuksen avulla. Ensin tutkittiin kvantitatiivisen tutkimuksen menetelmin kyselyllä, mitä alumnit haluavat ja tarvitsevat. Kyselyn pohjalta muodostettiin ohjaajaryhmä. Ohjaajaryhmälle tehtiin kvalitatiivinen haastattelu, joka pohjautui kvantitatiivisen tutkimuksen tuloksiin. Ohjaajaryhmä toimi merkittävässä roolissa koko tapahtuman luomisen ajan. Heidän tärkein tehtävänsä oli tuoda esille asiakkaan näkökulmia. Tutkimusten tuloksien pohjalta aloitettiin rakentamaan tapahtumaa palvelumuotoilun menetelmiä käyttäen.
Ratkaisua aloitettiin rakentamaan palvelumuotoilun prosessin kautta, jossa edettiin tutkimuksen ongelman määrittelystä ratkaisujen luomiseen. Tukena käytettiin asiakasprofiileja, joiden kautta pyrittiin lisäämään asiakasymmärrystä. Palvelupolku ja sen kontaktipisteet pyrittiin visualisoimaan, jotta ne saatiin näkyviksi. Näin niitä oli helpompaa kehittää.
Tutkimuksien tulosten pohjalta luotiin Back to Pipestreet -tapahtuma, joka toteutettiin Tiimiakatemialla 22.9.2017. Tapahtumasta saadun palautteen perusteella itse tapahtuma ja sen sisältö miellyttivät osallistujia. Myös ohjaajaryhmä oli tyytyväinen toteutukseen. Tapahtuman innoittamana alumnit ovat järjestämässä vastaavaa tapahtumaa Helsinkiin sekä alumnitoimintaa lisättiin myös Tiimiakatemian alumnipäällikön toimesta.