Autokatsastusaseman työ- ja henkilöstöturvallisuuden kehittäminen
Laurila, Jens; Aho, Essi (2017)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Laurila, Jens
Aho, Essi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121421473
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121421473
Tiivistelmä
Tämä työ on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka toimeksiantajana toimi A-Test & Consulting Oy. Opinnäytetyö on toteutettu sen johdosta, että kohdeorganisaatio haluaa parantaa autokatsastusaseman työ- ja henkilöstöturvallisuutta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää minkälaiset autokatsastusaseman turvallisuuden tarkistulistan ja asiakasturvallisuusohjeiden tulisi olla, jotta ne tukisivat parhaiten autokatsastusasemien henkilökunnan sekä katsastustapahtumaan osallistuvien asiakkaiden työ- ja henkilöstöturvallisuutta autokatsastusasemalla. Kohdeorganisaatiolla ei ole olemassaolevaa vastaavanlaista katsastustapahtumaan osallistuvan asiakkaan turvallisuusohjeistusta.
Opinnäytetyössä tarkastellaan autokatsastusaseman turvallisuuden nykytilaa. Tutkimuksen tavoitteena oli kuvailla, millaisia käsityksiä autokatsastusaseman henkilökunnalla on autokatsastusaseman turvallisuustekijöistä ja kehittää autokatsastusaseman turvallisuutta katsastusaseman henkilökunnan sekä asiakkaan näkökulmasta. Tarkoituksena on, että kohdeorganisaatio pystyy hyödyntämään lopputuotteita autokatsastusaseman turvallisuuden ja asiakaskokemuksen kehittämisessä.
Opinnäytetyö on luonteeltaan kvalitatiivinen ja sen teoreettinen viitekehys on abduktiivinen. Teoreettisesti kohdentuneet tarkastelukohteet liittyvät autokatsastusasemien turvallisuuden historiaan, lähtökohtiin, käytäntöön, haasteisiin ja kehittämiseen. Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin henkilökohtaisina teemahaastatteluina. Puolistrukturoitua teemahaastattelua käytettiin tiedonkeruumenetelmänä toimeksiantajaan kohdistuvan yksilöidyn tiedon keräämiseksi, jotta menetelmän avulla tuotettaisiin työn lopputuotteille mahdollisimman paljon lisäarvoa. Analysointiin on käytetty sisällönanalyysia ja teemoittelua, jotka sopivat hyvin teemahaastattelun analysointimenetelmiksi.
Lopputuotteina on toteutettu autokatsastusaseman turvallisuuden tarkistuslista ja autokatsastustapahtumaan osallistuville asiakkaille suunnatut turvallisuusohjeet. Asiakasturvallisuusohjeet on luotu suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Tarkoituksena oli tuoda esiin ne turvallisuustekijät, joihin kohdeorganisaatiossa kaivattiin eritoten tukea, ohjeistusta ja yhteistä selkeää linjaa. Teemahaastattelun tulosten sekä kohdeorganisaation tilastojen avulla pystyttiin toteuttamaan lopputuotteet, jotka hyödyttävät kohdeorganisaation henkilökuntaa sekä asiakkaita mahdollisimman hyvin. Tutkimustulokset vaikuttivat näin ollen suoraan siihen, miten lopputuotteet rakentuivat.
Jatkotutkimuksena olisi mielenkiintoista tutkia, tapahtuuko katsastajalla rutinoitumista työhönsä ja sitä kautta unohdusta olla varuillaan. Nouseeko esiin eroavaisuuksia niin sanottuna keikkamiehenä eri autokatsastusasemilla työskentelevän ja autokatsastusasemalla vakituisena työskentelevän kat-sastajan välillä. Lisäksi voitaisiin tutkia onko tarkistuslista ja asiakasturvallisuusohje otettu käyttöön, miten niitä on käytetty ja voisiko niitä kehittää vielä lisää.
Opinnäytetyössä tarkastellaan autokatsastusaseman turvallisuuden nykytilaa. Tutkimuksen tavoitteena oli kuvailla, millaisia käsityksiä autokatsastusaseman henkilökunnalla on autokatsastusaseman turvallisuustekijöistä ja kehittää autokatsastusaseman turvallisuutta katsastusaseman henkilökunnan sekä asiakkaan näkökulmasta. Tarkoituksena on, että kohdeorganisaatio pystyy hyödyntämään lopputuotteita autokatsastusaseman turvallisuuden ja asiakaskokemuksen kehittämisessä.
Opinnäytetyö on luonteeltaan kvalitatiivinen ja sen teoreettinen viitekehys on abduktiivinen. Teoreettisesti kohdentuneet tarkastelukohteet liittyvät autokatsastusasemien turvallisuuden historiaan, lähtökohtiin, käytäntöön, haasteisiin ja kehittämiseen. Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin henkilökohtaisina teemahaastatteluina. Puolistrukturoitua teemahaastattelua käytettiin tiedonkeruumenetelmänä toimeksiantajaan kohdistuvan yksilöidyn tiedon keräämiseksi, jotta menetelmän avulla tuotettaisiin työn lopputuotteille mahdollisimman paljon lisäarvoa. Analysointiin on käytetty sisällönanalyysia ja teemoittelua, jotka sopivat hyvin teemahaastattelun analysointimenetelmiksi.
Lopputuotteina on toteutettu autokatsastusaseman turvallisuuden tarkistuslista ja autokatsastustapahtumaan osallistuville asiakkaille suunnatut turvallisuusohjeet. Asiakasturvallisuusohjeet on luotu suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Tarkoituksena oli tuoda esiin ne turvallisuustekijät, joihin kohdeorganisaatiossa kaivattiin eritoten tukea, ohjeistusta ja yhteistä selkeää linjaa. Teemahaastattelun tulosten sekä kohdeorganisaation tilastojen avulla pystyttiin toteuttamaan lopputuotteet, jotka hyödyttävät kohdeorganisaation henkilökuntaa sekä asiakkaita mahdollisimman hyvin. Tutkimustulokset vaikuttivat näin ollen suoraan siihen, miten lopputuotteet rakentuivat.
Jatkotutkimuksena olisi mielenkiintoista tutkia, tapahtuuko katsastajalla rutinoitumista työhönsä ja sitä kautta unohdusta olla varuillaan. Nouseeko esiin eroavaisuuksia niin sanottuna keikkamiehenä eri autokatsastusasemilla työskentelevän ja autokatsastusasemalla vakituisena työskentelevän kat-sastajan välillä. Lisäksi voitaisiin tutkia onko tarkistuslista ja asiakasturvallisuusohje otettu käyttöön, miten niitä on käytetty ja voisiko niitä kehittää vielä lisää.