”Var inte hopplös, var hoppig!” : Hur man uppnår en timmes motion om dagen inom småbarnspedagogik
Kuka, Shkurte; Lappalainen, Satu (2017)
Kuka, Shkurte
Lappalainen, Satu
Yrkeshögskolan Arcada
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122122360
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122122360
Tiivistelmä
Vårt examensarbete behandlar den fysiska aktivitetens betydelse på daghem, samt hur de nationella motionsrekommendationerna inom småbarnspedagogisk verksamhet kan uppnås. Vi har studerat hur den fysiska aktiviteten hänger ihop med barns delaktighet samt hur den kan användas i delaktighetsfrämjande syfte. Vår studie fokuserar sig på fysisk aktivitet inomhus. Forskningsfrågorna för arbetet är: 1: uppnår man dagligen den rekommenderade mängden en timme fysisk aktivitet på daghem, 2: hur kan per-sonalen stöda och uppmuntra barn till daglig fysisk aktivitet också inomhus och 3: hur påverkar personalens attityder och förhållningssätt barnens fysiska aktivitet. Det teo-retiska perspektivet i arbetet är den fysiska aktivitetens och lekens betydelse ur ett so-cialpedagogiskt perspektiv, Grunderna för planen för småbarnspedagogik och den fy-siska aktivitetens betydelse för barns helhetsmässiga välmående. Som datain-samlingsmetod användes fokusgruppintervju där fyra barnträdgårdslärare från olika enheter i Esbo ombads att diskutera om ämnet. Fem ämnen kunde identifieras som mest centrala: personalens roll och attityder, daghemmets utrymmen och redskap, för-äldrarnas inverkan samt rörelse som delaktighetsfrämjande. Efter intervjun analysera-des resultaten med en innehållsanalys. Resultaten påvisar att barns möjligheter till fy-sisk aktivitet påverkas mycket av personalens attityder och att pedagogiskt medvetet handlande möjliggör rörliga lekar och fysisk aktivitet under daghemsdagar. På basen av fokusgruppintervjun och den teoretiska delen har vi producerat en nätsida för dag-hemspersonalens användning. Målet med nätsidan är att underlätta för personalen att utföra mångsidiga rörelsestunder, motivera dem att hålla barnen aktiva samt att ta med rörelse i vardagen. Our thesis discusses the importance of physical activity in day care, as well as how the national exercise recommendations in childcare education can be achieved. We have studied how the physical activity is linked to the child's participation and how it can be used for participation-promoting purposes. Our study focuses on physical activity indoors. The research questions for the thesis are: 1: Is the recommended amount of one hour physical activity achieved at day care centers, 2: How can the staff support and encourage children to daily physical activity also indoors, 3: How does the staff’s attitude and approach affect the children’s physical activity. The theoretical perspective of our thesis is the importance of physical activity and play from a social pedagogical perspective, the basics of the plan for childhood education and the importance of physical activity for the overall well-being of children. Data collection method was focus group interview where four kindergarten teachers from different units in Espoo were asked to discuss the topic. Five subjects could be identified as the most central: the role and attitudes of the staff, the spaces and tools of the day-care center, the influence of parents and the promotion of participation through physical activity. After the interview, the results were analyzed by a content analysis. The results show that children's opportunities for physical activity are greatly affected by the attitudes of the staff and that pedagogically conscious action encourages children to physical activity during day-care days. Based on the focus group interview and the theoretical perspective, we have produced a website for the day care staff's use. The purpose of our website is to facilitate the staff to perform versatile movement activities, motivate them to keep the children active, and to make everyday activities more physical active.