Intersukupuolisten lasten huomioiminen varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa : Intersukupuolisten ja heidän vanhempiensa kokemuksia ja näkemyksiä
Jaakonsaari, Eeva-Stiina (2017)
Jaakonsaari, Eeva-Stiina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121922141
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121922141
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa intersukupuolisten ja heidän vanhempiensa kokemuksia ja näkemyksiä siitä, kuinka intersukupuoliset lapset tulisi kohdata ja miten sukupuolen moninaisuus olisi huomioitava varhaiskasvatuksessa sekä perusopetuksessa. Intersukupuolinen henkilö ei määrity fyysisten sukupuoliominaisuuksiensa perusteella suoraan joko mieheksi tai naiseksi. Intersukupuolisten lasten voi olla vaikea toteuttaa omaksi kokemaansa sukupuolta päiväkodeissa ja kouluissa, joissa jaottelu sukupuolen mukaan on yleistä, ja tarve tunnistautua pojaksi tai tytöksi korostuu. Hyväksynnän saamiseksi heidän on usein sopeuduttava kasvatusympäristönsä normeihin. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa kokemusperäistä tietoa asenteiden muuttamiseksi ja intersukupuolisuuden ymmärtämiseksi. Työn teoreettisen tietoperustan muodostivat intersukupuolisuus, sukupuoli-identiteetin kehitys sekä sukupuolen moninaisuuden huomioiminen varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadulliselle tutkimukselle ominaisia menetelmiä käyttäen. Aineisto kerättiin avoimia kysymyksiä sisältäneen lomakekyselyn sekä teemahaastatteluiden avulla ja analysoitiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia käyttäen. Tulosten mukaan intersukupuoliset toivovat yksilöllistä kohtelua sekä sukupuolisensitiivistä ja sukupuolen moninaisuuden tiedostavaa kasvatusta ja opetusta päiväkodeissa ja kouluissa. Kokemusten perusteella päiväkodeissa ja kouluissa ei ole juurikaan osattu huomioida sukupuoltaan moninaisesti ilmentäviä lapsia. Saadut tulokset myötäilevät aiempien tutkimusten havaintoja päiväkotien ja koulujen sukupuolittavasta arjesta sekä sukupuolen moninaisuuden heikosta huomioimisesta opetuksen ja kasvatuksen sisällöissä sekä kasvatus- ja opetusmateriaaleissa. Opinnäytetyön tulosten voidaan katsoa tukevan uuden varhaiskasvatussuunnitelman sekä perusopetuksen opetussuunnitelman mukaista pyrkimystä yksilöllisyyteen ja sukupuolisensitiivisyyteen kasvatuksessa ja opetuksessa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadulliselle tutkimukselle ominaisia menetelmiä käyttäen. Aineisto kerättiin avoimia kysymyksiä sisältäneen lomakekyselyn sekä teemahaastatteluiden avulla ja analysoitiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia käyttäen. Tulosten mukaan intersukupuoliset toivovat yksilöllistä kohtelua sekä sukupuolisensitiivistä ja sukupuolen moninaisuuden tiedostavaa kasvatusta ja opetusta päiväkodeissa ja kouluissa. Kokemusten perusteella päiväkodeissa ja kouluissa ei ole juurikaan osattu huomioida sukupuoltaan moninaisesti ilmentäviä lapsia. Saadut tulokset myötäilevät aiempien tutkimusten havaintoja päiväkotien ja koulujen sukupuolittavasta arjesta sekä sukupuolen moninaisuuden heikosta huomioimisesta opetuksen ja kasvatuksen sisällöissä sekä kasvatus- ja opetusmateriaaleissa. Opinnäytetyön tulosten voidaan katsoa tukevan uuden varhaiskasvatussuunnitelman sekä perusopetuksen opetussuunnitelman mukaista pyrkimystä yksilöllisyyteen ja sukupuolisensitiivisyyteen kasvatuksessa ja opetuksessa.