Millaisia kansainvälistymispalveluita suomalaiset kasvuyritykset haluavat? : Case Kasvun Roihu Oy
Mustonen, Harri (2017)
Mustonen, Harri
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022191
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022191
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka tyytyväisiä suomalaiset kasvuyritykset ovat kansainvälistymispalveluiden tarjoamaan ja millaisille palveluille kasvuyritykset näkevät tulevaisuudessa yhä enemmän tarvetta.
Tutkimuksen toimeksiantajana toimi Kasvun Roihu Oy. Tutkimus oli ajankohtainen, koska suomalaiset yritykset ovat olleet jo pitkään tyytymättömiä julkisiin kansainvälistymispalveluihin ja niiden tarjoajiin. Opinnäytetyöstä teki ajankohtaisen myös se, että suomalaisten pienten ja keskisuurien yritysten vienti on lievässä kasvussa.
Lähtökohtana tutkimukselle oli toimeksiantajan tarve saada tietoa Kasvu Open finalistiyritysten kansainvälistymisen haasteista ja siitä, millaisia kansainvälitymispalveluita yritykset tarvitsevat tulevaisuudessa yhä enemmän. Tätä tietoa ei oltu ennen tutkittu systemaattisesti.
Tutkmuksessa nousi esille, että Kasvu Openin finalistiyritykset ovat erittäin kasvuhakuisia, mutta myös ennen kaikkea erittäin kansainvälistymishakuisia. Tutkimustulosten perusteella yritykset eivät ole riitävän tietoisia kansainvälistymispalveluiden tarjoomasta. Palveluihin toivotaan tulevaisuudessa yhä enemmän laadukkuutta, syvyyttä ja konkretiaa. Etenkin rahoituspalveluihin ja verkkottumispalveluihin toivotaan uudistuksia, sekä oikeita ammattilaisia oikeille osa-alueille.
Tutkimuksen toimeksiantajana toimi Kasvun Roihu Oy. Tutkimus oli ajankohtainen, koska suomalaiset yritykset ovat olleet jo pitkään tyytymättömiä julkisiin kansainvälistymispalveluihin ja niiden tarjoajiin. Opinnäytetyöstä teki ajankohtaisen myös se, että suomalaisten pienten ja keskisuurien yritysten vienti on lievässä kasvussa.
Lähtökohtana tutkimukselle oli toimeksiantajan tarve saada tietoa Kasvu Open finalistiyritysten kansainvälistymisen haasteista ja siitä, millaisia kansainvälitymispalveluita yritykset tarvitsevat tulevaisuudessa yhä enemmän. Tätä tietoa ei oltu ennen tutkittu systemaattisesti.
Tutkmuksessa nousi esille, että Kasvu Openin finalistiyritykset ovat erittäin kasvuhakuisia, mutta myös ennen kaikkea erittäin kansainvälistymishakuisia. Tutkimustulosten perusteella yritykset eivät ole riitävän tietoisia kansainvälistymispalveluiden tarjoomasta. Palveluihin toivotaan tulevaisuudessa yhä enemmän laadukkuutta, syvyyttä ja konkretiaa. Etenkin rahoituspalveluihin ja verkkottumispalveluihin toivotaan uudistuksia, sekä oikeita ammattilaisia oikeille osa-alueille.